Zelfrijdende auto zal energieverbruik doen stijgen

De zelfrijdende auto zal ervoor zorgen dat je kan werken of relaxen terwijl je rijdt. Dit voordeel doet onderzoekers vrezen dat het ons opnieuw massaal zal doen kiezen voor de auto. Dat is geen goed nieuws voor het milieu.

  • BP63Vincent (CC by-sa 2.0) Als de zelfrijdende auto, door alle voordelen die hij biedt, weer meer gebruikt zal worden, zal er net een toename plaatsvinden van het aantal auto’s op de weg waardoor er uiteindelijk meer energie verbruikt zal worden wat een negatieve impact zal hebben op het milieu. BP63Vincent (CC by-sa 2.0)

Sinds de introductie van de zelfrijdende auto door Google in 2012 gaat het hard in deze sector. Onlangs nog introduceerde Nederland zijn eerste zelfrijdende busje op de openbare weg.

Van zelfrijdende voertuigen wordt altijd gezegd dat ze naast minder ongevallen ook zullen leiden tot een betere doorstroming in het verkeer waardoor ze meer energie-efficiënt zullen zijn.

Nieuwe relatie met auto

Nieuw onderzoek van wetenschappers van de Universiteit van Leeds, de Universiteit van Washington en het Oak Ridge Nationaal Laboratorium zegt echter dat de invloed op het energieverbruik rekening moet houden met het feit dat de nieuwe technologie onze relatie tot de auto zal wijzigen.

‘Maar als je straks kan werken, relaxen en zelfs vergaderen in de auto kan het zijn dat veel mensen hun auto weer anders zullen gaan gebruiken.’

‘Er bestaat geen twijfel dat een zelfrijdende auto voordelen heeft op het vlak van energiebesparing’, zegt hoofdauteur Zia Wadud van de Universiteit van Leeds.

‘Maar als je straks kan werken, relaxen en zelfs vergaderen in de auto kan het zijn dat veel mensen hun auto weer anders zullen gaan gebruiken.’

Als de zelfrijdende auto, door alle voordelen die hij biedt, weer meer gebruikt zal worden, zal er net een toename plaatsvinden van het aantal auto’s op de weg waardoor er uiteindelijk meer energie verbruikt zal worden wat een negatieve impact zal hebben op het milieu.

Ouderen

De studie schat dat een toename mogelijk is tot 60 procent in het verbruik van brandstof omdat mensen hun zelfrijdende auto verkiezen boven een alternatieve vorm van transport.

‘Als we beslissen voor een bepaald transport houden we niet enkel rekening met de kostprijs van een treinticket of die van brandstof’, zegt Wadud. ‘Je houdt ook rekening met niet-financiële kosten.’

Waar mensen nu vaak voor de trein kiezen omdat ze zo tijd winnen omdat ze tijdens de rit kunnen werken, vergaderen of relaxen, zullen volgens de onderzoekers terug meer mensen voor de auto kiezen eens die zelfrijdend is.

Ook mensen die nu minder voor de auto kiezen door een handicap of omdat ze zich door hun hogere leeftijd niet meer veilig voelen in het verkeer, zullen volgens de onderzoekers in de toekomst weer meer voor de auto kiezen.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.