Dossier onderwijs in Brussel
Bij het begin van het nieuwe schooljaar publiceert MO* in het magazine van september 2011 een dossier over het Brusselse onderwijs. Het onderwijs in Brussel reproduceert de sociale ongelijkheid. Dat wijzen diverse rapporten uit. De vaststellingen zijn niet nieuw, de vraag dringt zich dan ook op waarom de maatregelen uitblijven. Het antwoord is o zo Belgisch.
Het Brussels kluwen
Over de verdeelde bevoegdheid van het Brussels onderwijs tussen de twee gemeenschappen, de gevolgen daarvan en hoe het beter zou kunnen.
Het kind van de communautaire rekening
Over de kloof tussen kansarm en kansrijk in de hoofdstad, waar het Brussels onderwijs geen antwoord op vindt.
Eigen taal eerst
Over de uitdaging van anders- en meertaligheid in het Brusselse onderwijs.
7 vragen aan Marie-Dominique Simonet
MO* legde enkele van de prangende vragen over het Brusselse onderwijsbeleid voor aan Marie-Dominique Simonet, minister van Onderwijs van de Franstalige Gemeenschap.
Kansarme allochtonen in de kou in Belgisch onderwijs
Zowel het Vlaams als het Franstalig onderwijs blijft falen om kansarmen een betere toekomst te geven. Vooral allochtone leerlingen blijft die ongelijkheid in kansen hardnekkig parten spelen. Dat blijkt uit een rapport getiteld Verspild Talent, dat de sociologen Dirk Jacobs en Andrea Rea maakten in opdracht van de Koning Boudewijnstichting.
‘We moeten verder met een taalvisie die het regionale denken overstijgt’
Als het aan VUB-professor Piet Van de Craen ligt, lanceren we vandaag nog taalbadonderwijs in het Vlaams basisonderwijs, ook in Brussel. En ja, ook voor leerlingen met een andere thuistaal dan het Nederlands of Frans.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2790 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Reportage
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws