Lees hier de speciale editie van MO*magazine

MO*special over gender en onderwijs

Élk kind zit barstensvol talenten, voldoende om een leven mee door te komen. Die talenten moeten wel gevoed worden en kansen krijgen om te groeien.

We weten dat dit niet bij elk kind gebeurt. Dat is een trieste waarheid die alle landen verenigt. We weten dat meisjes, net als kinderen met meer zeldzame genderidentiteiten, er nog te vaak bekaaid vanaf komen en niet krijgen wat ze verdienen.

Maar de oplossing is lastiger dan simpelweg elk kind achter een lessenaar neerpoten.

Daarom hebben we ons in deze redactioneel onafhankelijke special, mogelijk gemaakt dankzij financiële steun van VVOB vzw, verdiept in de vraag: wat moet er nog gebeuren om daadwerkelijk gelijke toegang tot kwaliteitsvol onderwijs voor elk kind te garanderen?

Want naast hun gender hebben ook de politieke en maatschappelijke context, de pandemie en bijhorende maatregelen, het wereldwijde economische systeem en hun woonplaats een impact op de kansen die jonge leerlingen krijgen om zich te ontwikkelen.

Wie geen proMO* is en het nummer niet automatisch in de brievenbus ontvangt, kan het magazine hier lezen of downloaden. De artikels zullen de volgende weken ook afzonderlijk op MO.be verschijnen.

Jago Kosolosky, hoofdredacteur MO*

 

Als je proMO* wordt of als je het al bent, krijg je ook een fysiek exemplaar van dit unieke magazine toegestuurd. Door proMO* te worden, maak je de journalistiek van MO* mee mogelijk voor slechts € 4 per maand of € 50 per jaar. Word nu proMO*

 

Download hier de MO*special (pdf)

Inhoudsopgave

Superkracht
Voorwoord van MO*hoofdredacteur Jago Kosolosky.

‘Diversiteit zou de kern van ons onderwijs moeten zijn’
Een gesprek met genderwetenschapsters Els Consuegra (VUB) en Wendelien Vantieghem (UGent).

Wat ben je met goed onderwijs als je rechten op de helling staan?
MO*journaliste Tine Danckaers neemt Turkije onder de loep.

‘Talent vind je overal, kansen niet’
Palestijns onderwijsactivist Refat Sabbah over kwalitatief onderwijs voor iedereen.

De erfenis van een pandemie
‘De schooluitval is niet zo groot als gevreesd, maar de voorspelling bleek helaas juist voor de meest gemarginaliseerde meisjes.’

Greenwashing of investering?
Wat te denken van kledingmerken die scholen opzetten voor de kroost van hun textielarbeiders in het Globale Zuiden?

De lange weg naar genderbewust lesgeven
‘Het is een kwestie van ruimte te laten voor verschil.’

‘Ik mag dan wel vastzitten in een kamp, mijn woorden reizen’
Een gesprek met Afghaans activiste en dichteres Parwana Amiri (17) in het Griekse vluchtelingenkamp in Ritsona.

Stad versus platteland
Dat steden het doorgaans beter doen in de statistieken mag de bestaande uitdagingen niet verdoezelen.

Meester begint niet meer
Een column van Bieke Purnelle, MO*columniste en directeur van het Kenniscentrum voor gender, feminisme en gelijke kansen RoSa vzw: ‘In het kleuter- en lager onderwijs valt er amper nog een man te vinden. In het secundair onderwijs zijn de heren een bedreigde minderheid.’

— — —

Deze redactioneel onafhankelijke editie van ons magazine werd financieel mogelijk gemaakt door VVOB vzw.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.