Rwanda, Wounded Vision

20 jaar na datum blikt fotograaf Alexis Cordesse terug op de genocide in Rwanda

Sinds begin april loopt in Kazerne Dossin in Mechelen de fototentoonstelling Rwanda, Wounded Vision van Alexis Cordesse. Half juli 1994, 20 jaar geleden, liep de genocide in Rwanda op zijn eind. Een terugblik dient zich aan.

  • © Alexis Cordesse "We werden gestuurd door slechte leiders. Maar we moesten gehoorzamen. Als je niet gehoorzaamde, kwamen ze naar je huis en namen ze je bezittingen mee." © Alexis Cordesse
  • © Alexis Cordesse "De twee kinderen hadden zich verstopt in een bananenplantage naast mijn huis. Toen Claver hen had ontdekt, zei hij heel trots: "Kom eens kijken, ik heb twee kleine kakkerlakken gevangen." Ik heb ze doodgeknuppeld. Voor de eerste moest ik drie keer uithalen, voor de tweede, die kleiner was, waren twee slagen voldoende." © Alexis Cordesse
  • © Alexis Cordesse "Ik besloot zelfmoord te plegen, samen met mijn kinderen van een Tutsi. Ik heb ze in de rivier gegooid. Toen ik op het punt stond mezelf van kant te maken, hield mijn jongste broer mij tegen en zei: "Waarom zou je zelfmoord plegen? Je probleem met de Tutsi's is opgelost." © Alexis Cordesse
  • © Alexis Cordesse © Alexis Cordesse
  • © Alexis Cordesse © Alexis Cordesse
  • © Alexis Cordesse © Alexis Cordesse
  • © Alexis Cordesse © Alexis Cordesse
  • © Alexis Cordesse © Alexis Cordesse
  • © Alexis Cordesse © Alexis Cordesse
  • © Alexis Cordesse © Alexis Cordesse

Kazerne Dossin bestaat sinds eind 2012 en heeft sinds de start van deze tijdelijke tentoonstelling in april al 20.000 bezoekers mogen verwelkomen. Zij kregen naast de permanente collectie over de holocaust in Vlaanderen en de geweldspiraal die leidt tot schendingen van mensenrechten, ook het werk van Alexis Cordesse te zien.

© Alexis Cordesse

“De twee kinderen hadden zich verstopt in een bananenplantage naast mijn huis. Toen Claver hen had ontdekt, zei hij heel trots: “Kom eens kijken, ik heb twee kleine kakkerlakken gevangen.” Ik heb ze doodgeknuppeld. Voor de eerste moest ik drie keer uithalen, voor de tweede, die kleiner was, waren twee slagen voldoende.”

De Franse Cordesse begon zijn carrière als fotoreporter op 20-jarige leeftijd. In 1996 neemt hij afstand van zijn fotografie “voor de actualiteit” en begon hij zich te focussen op werk “binnen de actualiteit”. Fotoreportages als Rwanda, Wounded Vision volgden elkaar in sneltempo op.

© Alexis Cordesse

“Ik besloot zelfmoord te plegen, samen met mijn kinderen van een Tutsi. Ik heb ze in de rivier gegooid. Toen ik op het punt stond mezelf van kant te maken, hield mijn jongste broer mij tegen en zei: “Waarom zou je zelfmoord plegen? Je probleem met de Tutsi’s is opgelost.”

De tentoonstelling sluit naadloos aan bij de permanente werken die de Kazerne sieren. “Onze tentoonstelling toont hoe geweldspiralen ontstaan en escaleren. Een voorbeeld als dat van Rwanda te kunnen belichten 20 jaar na de genocide, leek ons erg gepast,” zegt Sara Verhaert van Kazerne Dossin.

© Alexis Cordesse

 

Naast foto’s van Cordesse, kan je als toeschouwer ook Itsembatsemba bekijken, een experimentele kortfilm aan de hand van zwart-witfoto’s, geluidsopnamen en archiefmateriaal, en krijg je een boel historische info mee. Ook kan je luisteren naar drie intieme getuigenissen van Rwandezen.

© Alexis Cordesse

 

De tentoonstelling loopt nog tot 14 september en kan donderdag tot dinsdag bezocht worden van 10 tot 17 uur in Kazerne Dossin. In september volgt er ook nog een boekvoorstelling van Genocide, Risk and Resilienceeen academische behandeling van het onderwerp.

© Alexis Cordesse

 

Een educatieve fiche over de genocide in Rwanda kan hier gedownload worden.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 2859   proMO*’s steunen ons vandaag al.

Word proMO* of Doe een gift

Over de auteur

  • Hoofdredacteur MO*

    Jago Kosolosky (28) staat vanaf 1 augustus 2020 aan het hoofd van MO* en MO.be. Hij volgde Gie Goris op, hoofdredacteur van MO* van bij het ontstaan van de publicatie in 2003.