Armoede illegaal

Riccardo Petrella heeft het afgelopen decennium binnenland en buitenland, stad en platteland afgedweild met zijn pleidooi voor het recht op water als een van de meest fundamentele mensenrechten dat beschermd moet worden tegen privatisering en roekeloze exploitatie.

Gaandeweg heeft hij zich ook steeds meer geprofileerd als een herdenker van de manier waarop de wereld in elkaar zit. Dat is niet verwonderlijk, want Petrella behoort met geestes- en generatiegenoten François Houtart en Jean Ziegler tot de bezielers van het Wereld Sociaal Forum. Hij combineert zijn wetenschappelijke werk met een grote gedreven voor recht vaardigheid en duurzaamheid, en met een wat buiten de oevers getreden enthousiasme voor Grote Verhalen en radicale uitspraken.

Zijn jongste boek, Een nieuw verhaal van de wereld, wil een samenhangend antwoord formuleren op wat de auteur de Universele Kapitalistische Theologie van de rechtse kerk noemt. Een van zijn centrale stellingen is dat armoede illegaal verklaard moet worden, zoals vroeger slavenhandel buiten de wet gesteld werd. So far, so good. Het probleem is dat Petrella zijn alternatief voor een slecht functionerend wereldsysteem te snel en tussendoor geschreven heeft. Zinnen als: ‘… oplossingen zullen voornamelijk voortkomen uit het gezamenblijke optreden van de sociale krachten die het meest bezig zijn met het propageren van alternatieven’ inspireren niet tot veel vertrouwen.
Alles bij elkaar is dit “oud verhaal van de wereld” lezenswaard, maar de uitdaging verdient een beter onderbouwd argument.

Een nieuw verhaal van de wereld door Riccardo Petrella is uitgegeven door Epo. 229 blzn. ISBN 978 90 6445 737 1

Armoede illegaal

Riccardo Petrella heeft het afgelopen decennium binnenland en buitenland, stad en platteland afgedweild met zijn pleidooi voor het recht op water als een van de meest fundamentele mensenrechten dat beschermd moet worden tegen privatisering en roekeloze exploitatie. Gaandeweg heeft hij zich ook steeds meer geprofileerd als een herdenker van de manier waarop de wereld in elkaar zit. Dat is niet verwonderlijk, want Petrella behoort met geestes- en generatiegenoten François Houtart en Jean Ziegler tot de bezielers van het Wereld Sociaal Forum. Hij combineert zijn wetenschappelijke werk met een grote gedreven voor recht vaardigheid en duurzaamheid, en met een wat buiten de oevers getreden enthousiasme voor Grote Verhalen en radicale uitspraken. Zijn jongste boek, Een nieuw verhaal van de wereld, wil een samenhangend antwoord formuleren op wat de auteur de Universele Kapitalistische Theologie van de rechtse kerk noemt. Een van zijn centrale stellingen is dat armoede illegaal verklaard moet worden, zoals vroeger slavenhandel buiten de wet gesteld werd. So far, so good. Het probleem is dat Petrella zijn alternatief voor een slecht functionerend wereldsysteem te snel en tussendoor geschreven heeft. Zinnen als: ‘…

Armoede illegaal

Riccardo Petrella heeft het afgelopen decennium binnenland en buitenland, stad en platteland afgedweild met zijn pleidooi voor het recht op water als een van de meest fundamentele mensenrechten dat beschermd moet worden tegen privatisering en roekeloze exploitatie. Gaandeweg heeft hij zich ook steeds meer geprofileerd als een herdenker van de manier waarop de wereld in elkaar zit. Dat is niet verwonderlijk, want Petrella behoort met geestes- en generatiegenoten François Houtart en Jean Ziegler tot de bezielers van het Wereld Sociaal Forum. Hij combineert zijn wetenschappelijke werk met een grote gedreven voor recht vaardigheid en duurzaamheid, en met een wat buiten de oevers getreden enthousiasme voor Grote Verhalen en radicale uitspraken. Zijn jongste boek, Een nieuw verhaal van de wereld, wil een samenhangend antwoord formuleren op wat de auteur de Universele Kapitalistische Theologie van de rechtse kerk noemt. Een van zijn centrale stellingen is dat armoede illegaal verklaard moet worden, zoals vroeger slavenhandel buiten de wet gesteld werd. So far, so good. Het probleem is dat Petrella zijn alternatief voor een slecht functionerend wereldsysteem te snel en tussendoor geschreven heeft. Zinnen als: ‘… oplossingen zullen voornamelijk voortkomen uit het gezamenblijke optreden van de sociale krachten die het meest bezig zijn met het propageren van alternatieven’ inspireren niet tot veel vertrouwen. Alles bij elkaar is dit “oud verhaal van de wereld” lezenswaard, maar de uitdaging verdient een beter onderbouwd argument. (gg)

Armoede illegaal

oplossingen zullen voornamelijk voortkomen uit het gezamenblijke optreden van de sociale krachten die het meest bezig zijn met het propageren van alternatieven’ inspireren niet tot veel vertrouwen. Alles bij elkaar is dit “oud verhaal van de wereld” lezenswaard, maar de uitdaging verdient een beter onderbouwd argument. (gg)

2798