Cyberoorlog

Slagveld Internet

De kans is klein dat u na lectuur van Cyberoorlog. Slagveld internet uw computer, tablet of smartphone nog helemaal vertrouwt. In het boek presenteert de Nederlandse socioloog Albert Benschop (Universiteit van Amsterdam) onthutsende feiten over de kwetsbaarheid van de informatie- en communicatietechnologie die we niet meer kunnen wegdenken uit ons dagelijkse leven.

Eenvoudige vaststellingen maken duidelijk hoe ernstig het probleem is: de besturingssystemen van Windows en Apple bijvoorbeeld bevatten meer dan 80 miljoen coderegels, en daarin zitten naar schatting 1,2 tot 1,4 miljoen fouten. Een geraffineerde hacker kan tienduizenden van die fouten uitbuiten om in het systeem binnen te dringen. Slotsom: we zijn voortdurend kwetsbaar. ‘We bouwen systemen die ons vermogen tot intellectuele beheersting te boven gaan ‘, schrijft Benschop. ‘Een hacker hoeft in zo ‘n complex programma slechts één losse draad te vinden om de veiligheid van het gehele systeem te compromitteren.’

Uiteraard spelen machtige landen op die situatie in –dat is dankzij klokkenluider Edward Snowden nog maar eens duidelijk geworden. En volgens Benschop beschikt ook China vermoedelijk over een ‘cyberleger van 50.000 tot 100.000 manschappen’. Cyberoorlog leest veeleer als een academische cursus dan een spannend geschreven pageturner, maar vormt een prima introductie in de mysterieuze cyberwereld van kill switches, zero day-exploits, Anonymous en de NSA.

Cyberoorlog door Albert Benschop is uitgegeven door De Wereld, 332 blzn, ISBN 9789079051069

EXCLUSIEVE KORTING VOOR MO*LEZERS

MO*lezers krijgen een exclusieve korting van € 2,5 bij aankoop van elk gerecenseerd boek in volgende boekhandels: De Groene Waterman (Antwerpen), De Reyghere (Brugge) en de Acco boekhandels van Gent, Antwerpen en Leuven. Print deze recensie af en geef de print af  bij aankoop van het boek. De korting  is 2 maanden geldig na publicatie van deze recensie (zie datum bovenaan).

2798