De Arabische Revolutie. Van het offer van Bouazizi tot de val van Kadhafi

‘Het boek geeft een bij momenten duizelingwekkend overzicht van feiten, van de vaak tegenstrijdige evoluties en verwarrende of verontrustende tekenen aan de wand’, zei Europees Commissaris Karel de Gucht bij de presentatie van De Arabische Revolutie. De Gucht is niet zo onfeilbaar als het orakel dat hij op de Zevende Dag pleegt te spelen, maar in deze heeft hij onverkort gelijk.

Overigens: zijn lezing over de opstanden in de Arabische wereld was zeer de moeite waard. Het boek van Jef Lambrecht is een indrukwekkende oefening in het noteren en begrijpen van de geschiedenis terwijl ze zich ontvouwt. Misschien is het correcter om te zeggen dat Lambrecht, die door vriend en vijand gerespecteerd wordt omwille van zijn kennis van de regio, een soort journalistiek bedrijft dat zeldzaam is maar daarom juist des te kostbaarder.

Jef Lambrecht moest in dit turbulente jaar niet elke dag een stukje maken. Hij moest niet naar elke persconferentie of onder militaire begeleiding naar een uitzichtloze woestijn. Hij hoefde niet zo nodig zijn solidariteit uit te schreeuwen of zijn eigen moed te bewijzen. Dat alles maakt De Arabische Revolutie een opvallend onthecht verslag over de emotionele roetsjbaan die op gang kwam in Tunesië en die in dit boek afgeklokt wordt bij de dood van Kadhafi.

‘De Arabische revolutie werd in het Westen begroet met een mengsel van algemeen enthousiasme, politiek opportunisme en eigenbelang. Dat leidde tot een militaire interventie die het elan brak van de omwentelingsbeweging en er een westerse aangelegenheid van maakte’, besluit Jef Lambrecht. Wie het boek wil lezen om zijn vooraf gevormde opinie te bevestigen, kan zich de moeite besparen. Wie in tegendeel een opinie wil vormen op basis van secuur verzameld feitenmateriaal, opgediend op een bedje van lang gerijpte inzichten, heeft hiermee het juiste boek te pakken.

De Arabische Revolutie. Van het offer van Bouazizi tot de val van Kadhafi door Jef Lambrecht is uitgegeven door Van Halewijck. 302 blzn. ISBN 978 94 9131 061 3

2793