Draagbaar paradijs

In de serie pogingen om het wezen van de hedendaagse diversiteit te vatten, is die van Gerry De Mol en wijlen Patrick De Spiegelaere bijzonder en aanbevelenswaardig. Gerry De Mol is de muzikale motor achter Oblomow en vele andere muzikale projecten (tot voor kort ook Eva De Roovere), de bezieler van Youkali (een organisatie die kunst en ontwikkeling wil samenbrengen), ooit was hij journalist en dan weer marketeer… Kortom, hij zou eigenlijk Gerry De Duizendpoot moeten heten.
Voor Het draagbare paradijs interviewde De Mol negen zangeressen waarmee hij al eens samenwerkte of wou samenwerken. Negen vrouwelijke kunstenaars met zeer diverse achtergronden: van Armenië over Rwanda en Haïti tot Alabama en Antwerpen –en dan vergeten we er nog een paar. Negen zangeressen die op maximaal honderd kilometer van uw deur wonen en in dit boek hun leven vertellen: van waar komen ze en waarom zijn ze hier beland? Hoe voelen ze zich, waarnaar streven ze, wat vinden ze belangrijk? De eenvoudige vragen leveren ook gewone, menselijke antwoorden op. Inclusief clichés, maar omdat ze door echte mensen verteld worden, krijgt zelfs de observatie dat Belgen koele kikkers zijn opnieuw iets relevants.
Door de interviews te bundelen in één boek, ontstaat een mozaiek aan perspectieven en drijfveren die een verhelderend licht werpt op migratie, emancipatie en het onvervangbare geluk te kunnen zingen. De uitgever is overigens zo voorkomend geweest om achterin het boek een cd te stoppen waarop elk van de dames een uitgekleed lied zingt –Gerry De Mol heeft al langer iets met Kleine Blote Liedjes en dat demonstreert hij hier ook overtuigend als enige begeleider van de zangeressen.
Bij elk van de verhalen hoort een portret van de zangeres, gemaakt door fotograaf Patrick De Spiegelaere. Alleen de foto van Cecile Kayirebwa is anders: de dag dat zij een afspraak had met de fotograaf, kwam hij niet opdagen: hij was de nacht ervoor plots overleden. Het draagbare paradijs is dan ook een beetje een hommage aan Patrick De Spiegelaere, al wordt die de komende maanden nog wel vaker herdacht.
Het draagbare paradijs door Gerry De Mol en Patrick De Spiegelaere is uitgegeven door EPO. 206 blzn (en 1 cd). ISBN 978-90-6445-450-9

2790