Duizend heuvels

In het dankwoord van Duizend heuvels noteert Koen Peeters de oorspronkelijke reactie van antropoloog Jan Vansina op het opzet van zijn boek: ‘Nog een roman over Rwanda? Dat vereist het talent van een Tolstoj of een Dostojevski, gepaard aan een kennis van het Kinyarwanda en het Rwandees-zijn… Het is vast veel moeilijker dan een diepgaande historische studie. Dus af te raden. Maar een roman over de reactie in België tegenover 1994, dat zou wel een vruchtbaar onderwerp kunnen zijn.’ Zoals het een goed auteur betaamt, heeft Peeters die goede raad naast zich neergelegd. Zijn Duizend heuvels bevinden zich tussen de rigeur van de historische studie en de empathie van een roman. Dat levert een boek op dat op geheel eigen wijze toegang geeft tot een van de meer complexe samenlevingen in Afrika, waarmee België bovendien een uitermate gecomplexeerde verhouding heeft.

Wie de historische realiteit van de genocide in 1994 wil kennen en begrijpen, kan daarvoor terecht in talloze andere boeken, die meer feiten en details bevatten. Het opzet van Koen Peeters is niet een ongekende realiteit bloot te leggen, wel om een onkenbare beleving toegankelijk te maken voor een Nederlandstalig publiek. Door het gebruik van fictie-instrumenten –zoals dromen, interne monologen en verbeelde ontmoetingen– ontsluit hij de Rwandese geschiedenis en de aanloop naar 1994 zonder zich op te sluiten in de ene of de andere interpretatie van de gebeurtenissen. Het veelvuldige gebruik van Rwandese spreekwoorden en raadsels leest eerst als een exotische toevoeging, maar ontwikkelt zich doorheen de “roman” als een manier om de niet-lineaire benadering van wereld en relaties op te roepen. Duizend heuvels is meeslepend en koppig tegelijk, het is een boek dat de afstand tussen Brussel en Kigali veel kleiner maakt dan eender welke lijnvlucht vermag. Brussels Airlines, eat your heart out!

Duizend heuvels door Koen Peeters is uitgegeven door De Bezige Bij-Antwerpen. 295 blzn. ISBN 978 90 854 2341 6

EXCLUSIEVE KORTING VOOR MO*LEZERS
MO*lezers krijgen een exclusieve korting van € 2,5 bij aankoop van elk gerecenseerd boek in volgende boekhandels: De Groene Waterman (Antwerpen), De Reyghere (Brugge) en de Acco boekhandels van Gent, Antwerpen en Leuven.. Print deze recensie af en geef de print af  bij aankoop van het boek. e korting  is 2 maanden geldig na publicatie van deze recensie (zie datum bovenaan).

2798