Een hologram voor de koning

Dave Eggers doet het weer. Zoals in Zeitoun over orkaan Katrina en Wat is de Wat over de oorlog in Zuid-Soedan, geeft Eggers ook in zijn jongste boek een gezicht aan de tragiek in de actualiteit.

In Een Hologram voor de Koning maakt Eggers de ongrijpbare economische crisis op meesterlijke wijze tastbaar. Anti-held Alan Clay is een Amerikaanse vijftiger die via de vele omwegen van het leven in Saoedi-Arabië belandt om een ICT-contract binnen te rijven in een stad-in-aanbouw, de King Abdullah Economic City (KAEC). Het hele verhaal lang, met een geduld dat aan het absurde grenst, wacht Alan, afwisselend in zijn gekoelde hotelkamer in Jeddah en een bloedhete ceremonietent in het desolate KAEC, op de Saoedische koning Abdullah om zijn project voor te stellen.

Eggers’ zinnen ogen simpel en toegankelijk maar zijn ook doordrongen van poëzie en eenvoudige wijsheden. De auteur zuigt de lezer moeiteloos mee in zowel het grote als het kleine verhaal: Alans mislukte huwelijk, zijn ter ziele gegane carrière in de fietsindustrie, zijn talloze pogingen om zijn dochter een brief te schrijven die alles uitlegt. Maar ook de tragiek van een economisch systeem dat, op zoek naar steeds meer winst en efficiëntie, zichzelf de vernieling heeft ingejaagd. Wat overblijft, zijn luchtkastelen en laatste verwoede pogingen om het hoofd boven water te houden. Met humor, diep menselijk inzicht en veel liefde legt Eggers de vinger op de wonden van deze tijden.

Een Hologram voor de Koning door Dave Eggers is uitgegeven door Lebowski Publishers. 304 blzn. ISBN 9789048812523.

EXCLUSIEVE KORTING VOOR MO*LEZERS
MO*lezers krijgen een exclusieve korting van € 2,5 bij aankoop van elk gerecenseerd boek in volgende boekhandels: De Groene Waterman (Antwerpen), De Reyghere (Brugge) en de Acco boekhandels van Gent, Antwerpen en Leuven.. Print deze recensie af en geef de print af  bij aankoop van het boek. e korting  is 2 maanden geldig na publicatie van deze recensie (zie datum bovenaan).

2790