Een perspectief voor Papoea

Viktor Kaisiëpo Msn was een bijzonder man. Niet omdat hij Papoea was. Niet omdat hij in Nederland woonde. Wel omdat hij zijn leven in dienst van zijn droom en idealen stelde. Stelde? Inderdaad… pas toen hij zijn einde voelde naderen, besloot hij zijn leven en strijd voor Papoea aan het papier toe te vertrouwen. Daar zijn wieg stond in een verhaalcultuur, viel het hem moeilijk een coherent iets neer te pennen. Hij en zijn familie betrokken Willem Campschreur bij hun project. Campschreur begeleidt als freelancer mensen bij het opstellen van hun eigen boek.

De geschiedenis van Viktor voert ons terug naar het Papoea van 1948. Onder invloed van de Nederlandse koloniale aanwezigheid, worden de Papoea’s “geciviliseerd”. De Nederlanders beloven uiteindelijk zelfs de onafhankelijkheid maar… het tij keert onder Indonesische druk. De Nederlandse kolonie wordt door een akkoord binnen de Verenigde Naties overgedragen aan Indonesië. Dit land plaatst een militaire bezetting op het eiland. De familie van Viktor vlucht naar Nederland.

Met sprekend gemak haalt Viktor zich details voor de geest, en legt hij uit hoe hij groeide. De kleine knaap die schrik had van de sneeuw, werd een gevierd spreker en strijder voor de zaak van de Papoea’s. Met lede ogen zag hij hoe zijn cultuurgenoten bleven dromen van “de goede oude tijd”, terwijl hij meer en meer oog had voor een pragmatische aanpak. Zo werd hij een voorvechter in de strijd rond erkenning van de Inheemse Volkeren. Door het slagveld te verbreden, kon hij andere troepen erbij betrekken. Bijna 40 jaar na zijn holderdebolder vertrek, kon Viktor voor de eerste keer terugkeren naar zijn geboortegrond.

Viktor blikt in het boek terug op zijn naam, de betekenis ervan, Koreri en zijn leven in Papoea en Nederland. Als een geboren verteller, zo zegt Campschreur, kon hij zijn toehoorders meesleuren naar zijn ervaringen en leefwereld. Hij maakte zijn geschiedenis tastbaar door gebaren en klanken, een ervaring die we helaas in het boek moeten missen. In een zeer uitgebreide epiloog kadert Campschreur zijn inspanningen om Viktor’s verhaal op papier te zetten. Door de vroegtijdige dood van Viktor, blijven er een aantal leemtes en onduidelijkheden bestaan.

Maar dit alles lijkt me onbelangrijk in het licht van de droom die Viktor nastreefde. Net als Mandela, Ghandi en Moeder Teresa, heeft Viktor alles gegeven voor zijn land, zijn cultuur, zijn overtuiging. Voor zo iemand kan je enkel bewondering hebben. Dit boek doet hem terecht eer aan. De strijd van Papoea gaat verder, Kamassan!

Een perspectief voor Papoea door Viktor Kaisiëpo Msn is uitgegeven door KIT Publishers. 271 pagina’s, ISBN: 978-9460221149

2798