El Baradei spreekt

‘Als het grote publiek zou begrijpen hoe ongelijkmatig het gezag van het Internationaal Atoomagentschap (IAEA) nog steeds is, zou de ongerustheid alleen maar groter worden. Het is een uitdaging dat publieke bewustzijn te vergroten’, schrijft Mohamed El Baradei in zijn boek Jaren van misleiding. Nucleaire diplomatie in verraderlijke tijden.

De ex-directeur van het IAEA is de uitdaging alvast aangegaan. El Baradei werpt in dit boek licht op de gespannen relatie tussen de haves –diegenen die over kernwapens beschikken– en de havenots –diegenen die er geen hebben– en op hoe die relatie van invloed is op de beoogde doelstelling: een wereld zonder kernwapens. Hij  behandelt de verschillende dossiers waaraan hij gewerkt heeft, gaande van Irak over Noord-Korea tot Iran en Libië.

El Baradei beschrijft niet alleen hoe zijn agentschap tewerk is gegaan in de verschillende dossiers, maar geeft daarbij ook aan hoe machtige landen zoals de VS proberen –en er ook in slagen– het IAEA voor eigen rekening te gebruiken. In de kwestie-Irak bijvoorbeeld werden al eens cruciale rapporten naar het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken gestuurd vooraleer ze op het bureau van het IAEA belandden. Konden we niet vermoeden dat de hele heisa over kernwapens en de herhaalde inspecties in Irak een strategie waren om de internationale publieke opinie voor te bereiden en een oorlog te legitimeren? Zeker en vast wel, maar het is altijd interessanter wanneer een insider de gang van zaken in detail onthult. El Baradei probeerde er het beste van te maken en blijft geloven in diplomatie en dialoog als strategie om nucleaire crisissen op te lossen.

Jaren van misleiding door Mohamed El Baradei is uitgegeven door Balans, 328 blzn. ISBN 978-94-600-3314-8

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 2925   proMO*’s steunen ons vandaag al. We hopen 2021 te kunnen starten met 3000 proMO*‘s, word jij er één van?