Naar het Oosten

Het reisboek van duizendpoot-journalist Lukas De Vos opent met een heel persoonlijk hoofdstuk dat weinig met reizen te maken heeft, maar alles met herinneringen en verhalen. En dus, uiteraard, toch met reizen. Het korte hoofdstukje heet Beduveld. Een handleiding, en het levert inderdaad een leessleutel voor wat volgt.
Niet alleen omdat het een hint geeft voor de reislust –reisdrift is beter op zijn plaats– maar vooral omdat het de auteur tekent als een culturele neo-naturalist, een geschaafde ziel, een ongeduldig schrijver, een gepassioneerde mens, een taalworstelaar die meer respect opbrengt voor de hoekige realiteit dan voor de formele regels van de grammatica. Kortom: na die eerste bladzijden vertrekt de lezer op de niet eindigende tocht naar het Oosten met een zelfde gevoel van urgency die zo kenmerkend is voor de nieuwsberichten die De Vos voor de VRT maakt.
De Vos neemt de lezer mee op een turbulente tocht door Hongkong, Taiwan, Macau, de Volksrepubliek China, Mongolië, Japan, Maleisië, Singapore en Vietnam. De ene keer krijg je heel persoonlijke indrukken en ervaringen, de andere keer resulteert een bezoek in een goed doortimmerde analyse van politieke of economische trends in de regio. Altijd blijft de sfeer van een directe cafédiscussie overeind. Geen beleefde afstandelijkheid, geen poging om ellende of corruptie met een of andere sluier te bedekken.
Over zijn ontmoeting met de Vietnamese generaal Giap, de Fransen in het Indochinese stof deed bijten, schrijft De Vos: ‘De held van Dien Bien Phu was meer een knikkebollende klantoorklerk op zijn retour dan de pezige generaal van wie ik mythische heldendaden had gehoord.’ Over diens vrouw: ‘… zijn opgeteljoorde madame, die naar goede Oosterse gewoonte verworden was tot een koopbeest, een kruising tussen een maanzieke matrone en een zwarte weduwe.’ Of hij nog een visum voor Vietnam krijgt na dit boek, weten we niet. Maar als de op eer en hiërarchie gestelde Aziaten dit Nederlands lezen, vrezen wij ervoor.
Iets meer naar het Oosten. Een gespleten blik op Azië door Lukas De Vos is uitgegeven door Kramat. 239 blzn. ISBN 978 90 7955 204 7

2798