Rwagasore lijkt sterk op Lumumba

Met De moord op Rwagasore levert voormalig VRT-journalist Guy Poppe een zeer degelijk en ook boeiend werkstuk af. Vanaf het begin neemt Poppe ons mee in het verhaal over de moord op de eerste verkozen premier van het onafhankelijke Burundi. Maar dit is meer dan een goed gebracht misdaadverhaal. Poppe kreeg toegang tot een groot deel van de Belgische archieven over de zaak en die bronnen worden vakkundig benut.

Er doemt het beeld op van een Belgische plaatselijke elite die het moeilijk heeft met de (aanstaande) onafhankelijkheid van Burundi en denkt dat ze die in ‘goede banen’ kan leiden – lees: naar haar hand kan zetten – als ze kroonprins Rwagasore op een zijspoor weet te krijgen. Of moord echt bij dat zijspoor hoorde, weten we niet zeker – Poppe blijft voorzichtig. Onder meer ook omdat het proces over de moord díé Belgen die de moordenaars mogelijk te verstaan hadden gegeven dat ze hen niet zouden vervolgen, nooit op de rooster heeft gelegd. Zelfs niet als getuige. Poppe trekt daaruit, terecht, de pijnlijke conclusie dat ons land na de zaak met de eerste Congolese premier Patrice Lumumba, die eveneens werd vermoord – met op zijn minst een morele verantwoordelijkheid van België, erkende ons parlement een halve eeuw later – eigenlijk nog niks geleerd heeft.

Wie Poppes boek leest, blijft achter met de indruk – voor stellige bewijzen ontbreken de stukken – dat de koloniale elite ook voor deze moord een morele verantwoordelijkheid droeg. Een aanrader voor ieder die geïnteresseerd is ons koloniale verleden.

De moord op Rwagasore door Guy Poppe is uitgegeven door EPO. 270 blzn. ISBN 9789491297052

EXCLUSIEVE KORTING VOOR MO*LEZERS
MO*lezers krijgen een exclusieve korting van € 2,5 bij aankoop van elk gerecenseerd boek in volgende boekhandels: De Groene Waterman (Antwerpen), De Zondvloed (Mechelen & Roeselare), De Reyghere (Brugge) en Malpertuis (Genk). Print deze recensie af en geef de print af  bij aankoop van het boek. e korting  is 2 maanden geldig na publicatie van deze recensie (zie datum bovenaan).

2798