Superdiversiteit

Hoe migratie onze samenleving verandert

Superdiversiteit is noch een goede, noch een slechte zaak. Superdiversiteit is een feit en het is de verantwoordelijkheid van iedereen om er een succes van te maken. Dat is de stelling die Dirk Geldof inneemt in zijn boek Superdiversiteit. Hoe migratie onze samenleving verandert.

Superdiversiteit is het kenmerk geworden van de grote steden, in Vlaanderen en elders in Europa. Alleen stelt Dirk Geldof vast dat onze taal en ons denken niet hand in hand gaan met de snel veranderde werkelijkheid. Terwijl de realiteit er een is van een superdiverse samenleving die veel complexer is dan wat het “wij” en “zij”-discours verkondigt, wordt een beleid gevoerd dat dit discours juist in de hand werkt. Want wie zijn “wij” en wie zijn “zij”? “Zij” kunnen ook “ons” zijn. En dat is de reële uitdaging. Dirk Geldof pleit dus voor een “ons”- of een “wij”-perspectief.

Diversiteit verwijst niet alleen naar een veelheid aan mensen met een migratieachtergrond. Het betekent ook een verscheidenheid in afkomst. Het is diversiteit binnen de diversiteit. Deze superdiversiteit staat ook voor een hoge jeugdwerkloosheid en een toenemende armoede. Maar het houdt ook een toenemende middenklasse met migratieroots in. Een andere dimensie van deze diversiteit is transnationaliteit. Er zijn meer en meer transnationale levens en gezinnen. Het onderscheid tussen van hier zijn en van ginder zijn is minder duidelijk geworden en dat ziet Geldof als een positieve zaak. Mensen en groepen bouwen gemeenschappen op die grens- en continentoverschrijdend zijn. Hij roept ook op om de superdiversiteit positief te benaderen en dit te vertalen in onder meer het onderwijs-, tewerkstellings- en gezinsbeleid.

Superdiversiteit. Hoe migratie onze samenleving verandert door Dirk Geldof is uitgegeven door ACCO. 213 blzn. ISBN 9789033493362

Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift

Over de auteur