Zahra's Paradise

De Iraanse parlementsverkiezingen van 2 maart hebben nauwelijks een rimpeling veroorzaakt in de westerse media. Dat was anders bij de presidentsverkiezingen van 2009, toen Mahmoud Ahmadinejad het opnam tegen Mousavi en Karroubi, twee hervormingsgezinde kandidaten die de energie en de frustraties van dissident Iran konden mobiliseren.

De weken van demonstraties die volgden op de verrassende –volgens de oppositie ongeloofwaardige- overwinning van Ahmadinejad in de eerste ronde hielden de hele wereld in de ban. De scherpe focus op de nationale en internationale politieke consequenties van de protestbeweging maakte de menselijke verhalen achter het verzet en de repressie bijna onzichtbaar. Daar wilden de tekenaar Khalil en journalist Amir wat aan doen door een verstript verhaal.

Zahra’s Paradise is een beklijvende graphic novel die een striemende aanklacht is tegen de brutale theocratische staat, maar tegelijk een warme tekening is van een volk dat zijn menselijkheid verdedigt tegen de dogmatiek en het eigenbelang van de machthebbers. Menselijkheid betekent echter altijd twijfels en tegenstrijdigheden, en dat wordt in Zahra’s Paradise niet uit de weg gegaan. Het nawoord en de indrukwekkende namenlijst van slachtoffers werken als een slotakkoord dat dagen nazindert.

Zahra’s Paradise door Amir & Khalil is uitgegeven door Casterman. 271 blzn. ISBN 978 90 303 6401 6

EXCLUSIEVE KORTING VOOR MO*LEZERS
MO*lezers krijgen een exclusieve korting van € 2,5 bij aankoop van elk gerecenseerd boek in volgende boekhandels: De Groene Waterman (Antwerpen), De Zondvloed (Mechelen & Roeselare), De Reyghere (Brugge) en Malpertuis (Genk). Print deze recensie af en geef de print af  bij aankoop van het boek. e korting  is 2 maanden geldig na publicatie van deze recensie (zie datum bovenaan).

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift