Waterland Bangladesh

Voor zijn reportage ‘Bangladesh: het waterland warmt op’ die verscheen in MO*magazine van juni 2012 reisde MO*hoofdredacteur Gie Goris een week door het land. Hij selecteerde vijftien beelden die hij daar maakte en hield ook een Wereldblog bij.

  • MO*/Gie Goris Vissersboten in Cox's Bazar. Bangladesh is een waterland dat bijna helemaal gevormd wordt door de delta van drie samenstromende rivieren: de Ganges, de Brahmaputra en de Meghna. Een groot deel van de economie is dan ook verbonden met het water. Twee derde van het land ligt minder dan vijf meter boven de zeespiegel. MO*/Gie Goris
  • MO*/Gie Goris Een visser op het strand van Cox's Bazar, aan de zuidoostelijke kant van de Baai van Bengalen. MO*/Gie Goris
  • MO*/Gie Goris Reuzenzandzakken op het strand van Cox's Bazar moeten de stijgende zeespiegel tijdelijk inperken. Als het peil van de Indische Oceaan met een meter zou stijgen, dan verdwijnt achttien procent van het Bengalese grondgebied onder water en wordt de landbouw in nog eens een ruime regio bedreigd door het insijpelen van zout zeewater in de bodem. Door dit proces is vandaag al 2,8 miljoen hectare kustgrond verzilt. MO*/Gie Goris
  • MO*/Gie Goris Scheepswerf Western Marine Shipyard, Chittagong. Op de werf wordt momenteel een ferry (148 passagiers, 28 auto’s) voor de Deense rederij Hundested-Roervig afgewerkt. Eerder liet ook al de Duitse reder Grona Shipping. ‘Dat bewijst dat we de kwaliteit kunnen bieden die de Europese markt vraagt’, zegt directeur Mohammed Abdul Mobin. De scheefswerf stelt momenteel 3500 mensen tewerk tegen een gemiddeld loon van ongeveer 120 euro per maand. MO*/Gie Goris
  • MO*/Gie Goris De Lara-1, een enorme olietanker van 42.000 ton die van de Maleisische eigenaar gekocht werd voor 20 miljoen dollar, op het strand van Fauzdharat, Chittagong. Hefazatur Rahman, voorzitter van de Mostafa Group of Industries, een van de grote spelers in de sector, zegt dat ongeveer zeventig procent van alle staal dat in de industriebouw in Bangladesh gebruikt wordt, afkomstig is van de ontmantelde schepen. Volgens Rahman wordt de industrie ook nauwgezet gecontroleerd door de overheid, zowel op het vlak van de milieunormen als op het vlak van de arbeidsvoorwaarden. Ngo’s die de industrie opvolgen houden daar een heel andere mening op na. Ze spreken over duizenden dodelijke arbeidsongevallen (Hefazatur Rahman noemde het cijfer van 8 ongevallen vorig jaar, vooral door plotse onbranding of ontploffing van gassen), over grote aantallen jongeren van minder dan vijftien jaar die werkzaam zijn in de werven, over honderdduizende tonnen toxische stoffen die in de landen van Zuid-Azië terechtkomen door deze export van afgedankte schepen… MO*/Gie Goris
  • MO*/Gie Goris Scheepsafbraak in Fauzdharat, een strand in het noordwesten van Chittagong. De boten worden bij hoog tij aan hoge snelheid recht op het strand gevaren, waardoor de bij laag tij makkelijk bereikbaar zijn voor de arbeiders die deze reuzen van de internationale handel met hun blote handen uit elkaar halen. Dit strand is, samen met vergelijkbare sites in India, Pakistan, Vietnam en China, het vuile ondergoed van de mondiale economie. Het wordt weggestopt, we hopen dat niemand er wat over zegt, en als het moet zeggen we dat toch iemand voor de minder fraaie kanten van het bestaan moet zorgen. En de mensen verdienen er tenslotte hun dagelijkse kom rijst en dal mee. Volgens Nazmul Islam, secretaris van de Bangladesh Ship Breakers Association, verdienen de arbeiders op de scheepsafbraakwerven tussen 120 en 300 euro per maand –dat is tussen vier en tienmaal het officiële minimuloon elders in Bangladesh. Een groot deel van de werkkrachten zijn echter dagloners die met dat relatief hoge loon de dagen zonder werk moeten proberen compenseren. Nog volgens Nazmul Islam verdienen in totaal (afbraak, recyclage, verkoop onderdelen, …) wel tweehonderdduizend mensen de kost in de scheepsafbraak en zijn tien miljoen mensen op een of andere manier afhankelijk van de industrie. MO*/Gie Goris
  • MO*/Gie Goris Mattenvlechter in Comilla. MO*/Gie Goris
  • MO*/Gie Goris Arbeidster in Youngone, een Koreaans bedrijf in de Export Processing Zone van Chittagong. Youngone produceert onder andere schoenen voor Timberland, Nike en LLBean en sportuitrusting voor Northface en Decathlon. In totaal heeft het bedrijf in Bangladesh 46.000 werknemers in dienst, waarvan bijna 85 procent vrouwen zijn. De lonen van de gewone arbeidsters variëren tussen 48 en 109 dollar per maand (respectievelijk 38 en 87 euro). MO*/Gie Goris
  • Gie Goris Laborante in Op-seed Co, een Japans bedrijf in de Export Processing Zone van Chittagong. De fabriek produceert hoogtechnologische producten. Gie Goris
  • MO*/Gie Goris Bangladesh wordt ten westen, noorden en oosten bijna helemaal omsloten door India. Dat levert een 4156 km lange grens met India op. India bouwt langs de hele grens een hek, om illegale immigratie en smokkel tegen te gaan. (Drie meter hoog hek van op Bengalees grondgebied, ter hoogte van de Indiase deelstaat Tripura) MO*/Gie Goris
  • MO*/Gie Goris Bangladesh wordt ten westen, noorden en oosten bijna helemaal omsloten door India. Dat levert een 4156 km lange grens met India op. India bouwt langs de hele grens een hek, om illegale immigratie en smokkel tegen te gaan. (Drie meter hoog hek van op Bengalees grondgebied, ter hoogte van de Indiase deelstaat Tripura) MO*/Gie Goris
  • MO*/Gie Goris In het zuidoosten heeft Bangladesh ook een korte grensstrook met Myanmar (270 km). Via deze grens zijn de voorbije decennia vele Myanmarese Rohingya gevlucht omdat deze etnische groep bijzonder zwaar verdrukt werd door de militaire dictatuur, die de islamitische Rohingya zelfs het staatsburgerschap ontzegt. Er zijn nog steeds vluchtelingenkampen in Bangladesh met zo'n 30.000 mensen die in een uitzichtloze situatie leven. Op deze foto: Rohingya meisjes in traditionele klederdracht na een culturele voorstelling in Cox's Bazar. MO*/Gie Goris
  • MO*/Gie Goris Twee leden van de RAB (Rapid Action Battalion), de speciale oproerpolitie. Dit beeld is gemaakt tijdens de viering van het Bengaals nieuwsjaar. De troepen werden sinds half april ook geregeld ingezet om de sterk toegenomen politieke spanning (na de verdwijning van een topfiguur van de oppositie) te beheersen. De eeuwige strijd tussen Bangladesh National Party (BNP, nu oppositie, geleid door Khaleeda Zia) en de Awami League (nu meerderheid, geleid door Sheikh Hassina) verdeelt Bangladesh en kost de samenleving veel aan cliëntelisme. MO*/Gie Goris
  • MO*/Gie Goris Minister van Buitenlandse Zaken Dipu Moni. In een gesprek begin april sprak ze o.a. over de textielsector, goed voor drie miljoen banen en 75 procent van het inkomen uit export. Moni vertelde enthousiast over het feit dat Bangladesh de tweede belangrijkste uitvoerder van afgewerkte kleding is, maar reageerde terughoudend als de vraag gesteld werd of de lonen in die sector niet snel naar een menselijk en rechtvaardiger niveau moeten gaan. ‘Als de loonkost te snel stijgt, vertrekken de fabrieken en hebben de arbeiders nog minder dan vandaag’, antwoordt ze. Vindt ze dan acties zoals de Schone Kleren Campagne een hulp om internationaal tot betere arbeidsvoorwaarden te komen? ‘Als zulke acties oproepen tot het boycotten van goedkoop geproduceerd textiel, zijn ze een slechte zaak voor het land en voor de arbeidsters’, zegt Moni. ‘Maar als die acties er bijvoorbeeld voor zouden kunnen zorgen dat de invoertarieven in de Verenigde Staten, die kunnen oplopen tot 25 procent, omlaag gaan, dan zouden de acties inderdaad ruimte kunnen creëren voor een betere verloning van de arbeidsters.’ MO*/Gie Goris
  • MO*/Gie Goris Bengalees nieuwjaar werd gevierd op 14 april. Honderdduizenden Bengalezen trokken de straat op in de hoofdstad Dhaka. MO*/Gie Goris

Bangladesh: Waterland warmt op
Bangladesh is ondanks zijn 160 miljoen inwoners het kleine broertje van Zuid-Azië. Nochtans gebeuren er boeiende zaken in de delta van de Ganges, de Brahmaputra en de Meghna. Economische wonderen bestaan er samen met politieke nachtmerries en sociale droomscenario’s. 
Lees de reportage die verscheen in MO*magazine van juni 2012.

Wereldblog Waterland

  • Water is de bron van Bangladesh, en zoals altijd is de bron ook bestemming. Geen wonder dus dat schepen een opvallende rol spelen in de economische groei van het land. Van scheepsbouw tot scheepsafbraak en terug. De…

  • Ochtend op het strand. Gisteren hing even de dreiging van een tsunami over dit mulle zand, vandaag is alles back to normal voor vissers en kleinhandelaars. Maar hoe normaal is de oceaan vandaag…

  • Een plan om naar de zuidoostelijke tip van Bangladesh te gaan –waar het mooiste strand van het land ook de mooiste zonsondergang oplevert- krijgt vanuit de diepte van de oceaan een onvoorziene wending.

  • Op weg van Dhaka naar Chittagong voeg ik een hek toe aan de verzameling “muren” en overweeg ik een reddingsboei te kopen om de rotbuien aan de Golf van Bengalen beter te trotseren.

  • ‘We zijn een klein land met een grote bevolking.’ Met die oneliner opent Dipu Moni, minister van Buitenlandse Zaken in Bangladesh, een gesprek waarin ze de grote uitdagingen voor haar land recht in de ogen probeert te kijken….

  • Er is geen helder onderscheid tussen land en water als je het hebt over het grondgebied van Bangladesh. Op maandagochtend is het ook moeilijk om het onderscheid te maken tussen lucht, land en water, al zorgt een occasionele…

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.