Alibaba, keizer op Singles' Day

Vandaag geen Wapenstilstand in China, wel Singles’ Day. Deze dag staat in het teken van vrijgezellen, gesymboliseerd door de vier ééntjes in de datum. Chinezen vieren dit al langer, maar het grote online commerciële gestoei gekoppeld aan deze traditie begon pas enkele jaren geleden.

  • Charles Chan (CC BY-ND 2.0) Volgens de Chinees in de straat worden spectaculaire prijzen online aangeboden om de vrijgezellen gelukkiger te maken. Charles Chan (CC BY-ND 2.0)
  • © MO*/Lies Polet De klassieke winkels proberen tevergeefs ook deals aan te bieden op 11/11. © MO*/Lies Polet

China viert op deze dag de vrijgezellen, al is het vooral feest voor de online shopping sites, de Chinese versies van Ebay. Nog maar eens een grote marketingstunt van China, maar volgens de Chinees in de straat worden spectaculaire prijzen online aangeboden om de vrijgezellen gelukkiger te maken. Al een maand lang is de sfeer gespannen. Welke aankopen komen dit jaar op het lijstje te staan?

De klok slaat middernacht wanneer menig vrijgezel zich in de strijd smijt om hun slag te slaan aan spectaculaire dumpprijzen.

Singles’ Day blijft voornamelijk een event van de jonge garde.

Online Shopping is in geen tijd enorm populair geworden bij de Wangs en Yangs van dit land. Heel wat B2B en B2C platforms bieden al hun producten aan tegen een indrukwekkende lage prijs. Van de online supermarkt, de Chinese Amazon tot het elektronica aanbod, zolang je online verkoopt, doe je best mee. Het lijkt wel één of andere uitverkoop omdat het einde van het jaar nadert.

De online business vertegenwoordigt een groot deel van de huidige Chinese economie, waardoor heel wat klassieke winkels hun deuren moeten sluiten. Dat verklaart waarom elke shopping mall is uitgerust met een aantal verdiepingen restaurants. De Chinese bevolking combineert het shoppen op deze manier met gezellig dineren, hetgeen online moeilijk aan te bieden valt. Er blijven immers nog altijd mensen die zweren bij het traditionele shoppen omdat de internettechnolgie hen onbekend is, uit gewoonte of uit gemak. Hierdoor blijft Singles’ Day voornamelijk een event van de jonge garde.

Taobao als trendsetter

© MO*/Lies Polet

De klassieke winkels proberen tevergeefs ook deals aan te bieden op 11/11.

De meest gekende en begeerde online shopping plaats is Taobao.com - vrij vertaald ‘op schattenjacht’ - opgericht door Alibaba Group. Ma Yun, beter gekend als Jack Ma, startte als leraar in Hangzhou, waarna hij op zoek ging naar investeerders voor zijn internet-gerelateerde ideeën. Op dat moment weigerden heel wat mensen ook maar 1 yuan te investeren in zijn lumineus idee. Vandaag de dag is Ma Yun echter de 2de rijkste Chinees volgens Forbes China Rich List dankzij het online succesverhaal.

Taobao.com gaat zelfs zo ver dat ze in staat zijn alle mogelijke combinaties van de Chinese loterij op te kopen om het aan te bieden aan hun online-klanten. Zo maakt elke klant kans op het winnen van het grote lot naast het online-shopping plezier. Vandaag de dag proberen heel wat gewone winkels of winkelcentra in te spelen op deze traditie om hun klanten aan te trekken, toch blijft Taobao.com de grootste, meest populaire online spot to be. Ook cafés, restaurants en bars springen mee op de kar door het aanbieden van deals.

Deze commerciële 11 november heeft een gigantische omzet op 1 dag tot gevolg. Alsof het grote online prijzenfestijn in november nog niet genoeg opbrengt, doet naast 11/11 ook stilaan 12/12 zijn intrede. Vorig jaar bedroeg de omzet van Taobao (C2C) en Tmall (B2C) op 11/11 maar liefst 57.1 miljard RMB en dus meer dan 8 miljard euro volgens Xinhuanet na de ontelbare online shopping-sessies. Dit is meer dan 6 keer de online omzet op de Amerikaanse Black Friday, de gelijkaardige shopping dag na Thanksgiving gekenmerkt door uitzonderlijke kortingen, volgens The Economist. Benieuwd of de Chinezen het dit jaar beter doen…

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2793   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Over de auteur

  • Stagiair in China

    Na haar studies aan de KULeuven besluit Lies Polet een stage te beginnen bij Competence@China, een consultancybedrijf in HRM en nevenvestiging van CPM, België.

Met de steun van

 2793  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.