Een bijzonder talenprogramma in Thailand

Terugblikken op het opstartjaar

In augustus 2014 lanceerde ik, samen met een driekoppig team, het Intensive English Programme, een intensief en innovatief talenprogramma in Prem International School, Mae Rim, Noord-Thailand. Nu het einde van het academiejaar in zicht is, is het tijd voor een terugblik. Wat zijn de grote uitdagingen geweest? Wat is bijzonder aan de internationale context van deze IB-school? In hoeverre is het programma écht vernieuwend en hoe zal de toekomst eruitzien?

  • © Elke Van dermijnsbrugge Ethiopische studenten tijdens international day. © Elke Van dermijnsbrugge
  • © Elke Van dermijnsbrugge Studenten tijdens een activiteit omtrent ecologie. © Elke Van dermijnsbrugge
  • © Elke Van dermijnsbrugge Onze studenten op de schoolboerderij © Elke Van dermijnsbrugge

Prem International School is een internationale IB school met een kleutertuin, lagere en middelbare school, alles samen goed voor ongeveer 450 leerlingen. IB staat voor International Baccalaureate  en heeft wereldwijd een uitgebreid netwerk aan scholen die niet alleen academisch standaarden delen, maar ook sterk de nadruk leggen op persoonlijke ontwikkeling en zelfredzaamheid van de student. 

In Prem wordt in het Engels onderwezen, maar studenten zijn vaak anderstalig, met andere woorden: Engels is niet hun moedertaal.  Niet alleen in Prem, maar bij uitbreiding in het internationale onderwijs, is het een trend dat het aantal niet-moedertaalsprekers Engels stijgt. Ook in België is het debat over anderstaligen in het onderwijs — mede door de grotere instroom - vooral de laatste tien jaar luider geworden.

 Niet alleen in Prem, maar bij uitbreiding in het internationale onderwijs, is het een trend dat het aantal niet-moedertaalsprekers Engels stijgt.

Niet-moedertaalsprekers Engels die in Prem willen schoollopen, zijn verplicht een taaltest af te leggen. Wanneer de student in kwestie de minimumscore niet haalde, werd die in het verleden geweigerd. Bij een lage, maar voldoende score werd en wordt de student aanvaard en krijgt hij een minimum aan taalondersteuning voor een aantal vakken, waaronder wetenschappen.

De school kreeg meer en meer potentiële studenten over de vloer met een sterke academische achtergrond, maar een beperkte tot quasi nihil achtergrond in Engelse taalvaardigheid. Zo ontstond het idee om een intensief talenprogramma op poten te zetten waarin de studenten zouden worden voorbereid op een schoolcarrière in een internationale school en waarin ook aan attitude en interculturele verstandhouding zou worden gewerkt. 

In januari 2014 benaderde het toenmalige schoolhoofd mij en vroeg of ik dit project mee op poten wilde zetten. Het idee was op dat moment prematuur en vaag. Met ongeveer 10 jaar ervaring in verschillende taalonderwijs- en taalcoachingcontexten (universiteit, volwassenonderwijs, expats en middelbare school) in België ging ik ervanuit beslagen genoeg aan de rit te beginnen.

© Elke Van dermijnsbrugge

Studenten tijdens een activiteit omtrent ecologie.

Met alle Chinezen…

Het profiel van instromende anderstaligen in Prem is gevarieerd, maar er zijn een aantal duidelijke trends. Omwille van de ligging en de reputatie van de school, is de meerderheid van de studenten met een lage Engelse taalvaardigheid van Chinese origine.

Er is sinds enkele jaren een rechtstreekse 1 uur durende vlucht van Chiang Mai naar Zuid-China en welgestelde Chinese families willen hun kinderen onderwijs in het buitenland laten volgen om hen voor te bereiden op een internationale universiteitscarrière. Steeds meer potentiële Chinese studenten werden de deur gewezen omwille van hun zeer zwakke taalachtergrond. Daarnaast was er een aanzienlijke hoeveelheid Zuid-Koreanen, Japanners en uiteraard Thai.  Het Intensive English Programma bleek de ideale oplossing voor hen. 

Hoezo, een talenprogramma?

Ons talenprogramma heeft als doel het onderwijzen van de vier taalvaardigheden: lezen, spreken, schrijven en luisteren. Hierin zit ook grammatica, algemene geletterdheid (via een online leesprogramma) en fonetiek verweven. Gezien onze internationale context en het feit dat studenten uitzwermen naar alle hoeken van de wereld, was het belangrijk om een evaluatie- en testingsysteem te hanteren dat internationaal weerklank heeft en de taalvaardigheid van de student in kwestie gedetailleerd genoeg in kaart brengt zodat ook pakweg een internationale school in Peru een accuraat beeld krijgt van de Engelse taalvaardigheid van de instromende student. We kozen ervoor om de WIDA language assessment standards te werken. 

Omwille van de kleinschaligheid van het project en de aanwezigheid van 4 leraars, kunnen studenten de lessen volgen in kleine groepjes met een maximum aan individuele ondersteuning.

Omwille van de kleinschaligheid van het project en de aanwezigheid van 4 leraars, kunnen studenten (tussen 10 en 15 jaar oud) de lessen volgen in kleine groepjes met een maximum aan individuele ondersteuning. Differentiatie en scaffolding vormen de basisprincipes van ons taalonderricht en we hanteren strategieën die onder andere door Jon Nordmeyer worden gepromoot.

De studenten hebben een voltijds lessenrooster (voltijds staat voor 8 lesuren van 40 minuten per dag, 5 dagen per week) en vanaf de eerste dag gebeurt alles in het Engels, soms met handen en voeten.

We gingen ervan uit dat het merendeel van de instromende studenten rechtstreeks uit een school in hun thuisland kwam en dus geen ervaring zou hebben met de context van het internationale onderwijs. Deze inschatting was zeer terecht. Studenten hebben weinig of geen contact gehad met leeftijdsgenoten uit andere landen, hebben geen idee hoe het eraan toe gaat in een internationale school, hebben geen notie van culturele verschillen en zijn vaak nog nooit echt van huis geweest. 

Net daarom besloten we om het talenprogramma een tweeledig doel te geven: naast taalvaardigheid wilden we de studenten ook onderwijzen in attitude, kritisch denken en leven en leren in een internationale omgeving. Het sleutelwoord hierbij zou ‘zelfredzaamheid’ worden.

We zetten een programma op poten waarin studenten deze vaardigheden zouden kunnen ontwikkelen. Elke student die het taalprogramma vervoegt, wordt internaatsstudent.

Dit geeft hem de kans om buiten de schooluren leeftijdsgenoten te ontmoeten en zelfstandig te leren leven in een internationale context. Bovendien neemt hij ook deel aan drie naschoolse activiteiten per week waar hij samenwerkt met ‘mainstream studenten’ . Dit kan bijvoorbeeld sport of kunst zijn.

Ook deel van het curriculum zijn een wekelijkse activiteit op de schoolboerderij (van spelen tot het schoonmaken van het geitenhok), twee lesuren ‘focus en meditatie’, gegeven door een gediplomeerd leraar en een dubbel lesuur ‘duurzaam leven’. In dit vak wordt onder andere ingezoemd op ecologie en natuur, hernieuwbare energie-oplossingen en klimaatproblematieken.

Tenslotte streven we ernaar om de studenten zoveel mogelijk ‘bloot te stellen’ aan evenementen waarbij de hele school is betrokken: arts day, sportactiviteiten, schoolconcerten, theater en muziek-evenementen. 

Naarmate het schooljaar vorderde, bleken de aspecten van het curriculum, gericht op attitude en life skills, steeds essentiëler te worden.

Naarmate het schooljaar vorderde, bleken de aspecten van het curriculum, gericht op attitude en life skills, steeds essentiëler te worden, in een aantal gevallen zelfs belangrijker dan de taalvaardigheid an sich.

Omdat sommige - voornamelijk Chinese - studenten uit een dermate beschermde en geïsoleerde school-en leefomgeving kwamen, bleken deze life skills volledig nieuw te zijn. 

We wijzen  er ook voortdurend op dat het belangrijk is om authenticiteit en eigenheid te bewaren, om eigen roots en cultuur niet te verloochenen, maar een passende plaats te geven in deze nieuwe leefomgeving.

© Elke Van dermijnsbrugge

Onze studenten op de schoolboerderij

De achterban

Hoewel de studenten in het internaat verblijven, maken we er een punt van om regelmatig te communiceren met de ouders en hen op de hoogte te houden waar we in en buiten de klas mee bezig zijn.

Dit gebeurt via onze blog die bovendien voor iedereen toegankelijk is, maar ook via persoonlijke mails omtrent de vorderingen van hun zoon of dochter, trimestriële rapporten of om in bepaalde gevallen bezorgdheden te delen en mogelijke oplossingen te bespreken.

Het merendeel van de ouders spreekt geen Engels, daarom worden belangrijke boodschappen steeds in het Engels en in het Chinees, Japans of soms Koreaans gestuurd. 

De uitdaging hierbij is ook alweer … taal. Het merendeel van de ouders spreekt geen Engels, daarom worden belangrijke boodschappen steeds in het Engels en in het Chinees, Japans of soms Koreaans gestuurd. Jun Zhang, Chinees van origine, deeltijds leraar in het programma en deeltijds internaatsmedewerker, is van onschatbare waarde gebleken voor onze communicatie met de Chinese families. 

Aanvankelijk waren ouders vrij terughoudend en reageerden ze zelden op de berichten, maar dit veranderde duidelijk in de tweede helft van het academiejaar. Er kwam meer respons, ouders stelden specifiekere vragen en uitten hun dankbaarheid voor de persoonlijke aanpak. Ook bij hen bleek dat internationale bewustwordingsproces stapsgewijs te gaan. Net als hun kinderen, hadden ook zij tijd nodig.

Vandaag ontvang ik wekelijks berichten van ouders, vaak in zeer gebrekkig, edoch begrijpelijk, Engels en in sommige gevallen vliegen ze naar Prem om ons persoonlijk te ontmoeten. 

Er kan gesteld worden dat ook de ouders — zij het vanop afstand — het curriculum van hun kinderen doorlopen. 

De toekomst van onze studenten

Gezien de intensiteit van het programma kunnen studenten maximum een academiejaar in Intensive English vertoeven. We organiseren twee grote WIDA testmomenten per jaar: in december — het einde van het eerste semester en in juni — het einde van het tweede semester. Dit geeft de studenten die snel vooruitgang boeken de mogelijkheid om al na een semester door te stromen naar het reguliere onderwijs. Anderen krijgen een tweede kans. Bij een score die overeenkomt met WIDA — niveau 3, kan de student de toelatingsproeven voor de reguliere klassen afleggen. Deze minimumscore werd vastgelegd in overleg met het taaldepartement van de lagere en middelbare school. Op die manier garanderen we dat onze studenten voldoen aan de taalverwachtingen van Prem.

5 studenten slaagden in december, na een semester in het programma. 6 studenten slagen vermoedelijk niet omdat ze pas in de loop van het tweede semester instroomden en komen dus terug in augustus, van de overige studenten verwachten we dat quasi iedereen slaagt. Een paar onder hen zullen naar een internationale school in de Verenigde Staten verhuizen, de rest hoopt in augustus in de reguliere klassen in Prem te kunnen starten.

De toekomst van het programma

Op dit moment zijn er alvast 25 studenten ingeschreven voor het volgende academiejaar, hetgeen betekent dat we het nieuwe academiejaar met een stevige groep kunnen starten.

Dit jaar is voor ons bijzonder verrijkend geweest. Ondanks mijn gedegen ervaring in het taalonderwijs in België ben ik dit jaar een aantal keer verrast geweest: culturele verschillen, de uitdaging van communicatie met ouders, de onwetendheid over de buitenwereld. De Aziatische context is erg verschillend van de Europese en het belang van begeleiding richting zelfredzaamheid en onafhankelijkheid overstijgt alle rest. Om het cru te stellen onderwijzen we hier niet echt een talenprogramma, maar eerder een life skill programma waarin ook aandacht wordt besteed aan taalontwikkeling.

De veerkracht van onze studenten is erg groot en vaak vinden we het te vanzelfsprekend dat ze zich vanaf dag één volledig integreren in hun nieuwe leer-en leefomgeving, duizenden kilometers van hun vertrouwde thuis. Dit vergt tijd. Onze taak is dan ook in de eerste plaats om een veilige omgeving voor hen te creëren, maar tegelijkertijd is het van groot belang om zaden te planten die uitgroeien zelfredzaamheid, kritisch denken en onafhankelijkheid.

‘Wereldburger’ is het woord dat me hierbij spontaan te binnen schiet.

We willen naar de toekomst toe nog meer inzetten op life skills, onder andere door het opzetten van een gemeenschapsdienstprogramma in samenwerking met lokale organisaties. Zo halen we de studenten ook  weg van de beschermende schoolomgeving en laten we hen een stuk proeven van het rurale leven in Noord-Thailand.

‘Wereldburger’ is het woord dat me hierbij spontaan te binnen schiet.

Hebt u vragen of wil u ervaringen uitwisselen? Neem een kijkje op onze blog of contacteer me. 

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Over de auteur

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.