Wachten op de gouden hengst

Straks, om 4 uur, weten we welke prent dit jaar wegloopt met de prijs van Afrika’s beste film van het jaar. Dan reiken ze in het stadion waar Les Etalons, de Hengsten van Paul Put, hun voetbalkunsten op de markt toveren, de Afrikaanse Oscars uit. De Burkinezen hebben er niet voor gekozen om met een eigen voornaam als Mamadou uit te pakken, zoals de Fransen met hun César, maar verwijzen met hun Hengst naar de mythische ontstaansgeschiedenis van het koninkrijk van de Mossi.

De laatste film die ik gisteren bekeken heb, was een Belgische. Een hommage aan het adres van de legendarische Belgisch-Congolese comédien en acteur, Dieudonné Kabonga, verleden jaar gestorven op het podium.  Zoals het een oude theaterkrijger past. Een gesprek van een kwartier met François Beuckelaers was het, die het archetype van de colon incarneerde (ik heb nu stilaan genoeg van jouw blik van onderworpen slaaf, we hebben jullie uit de jungle gehaald) terwijl Dieudonné de oude gekoloniseerde vertolkte (vous nous avez enculés, genaaid hebben jullie ons), wat de twee niet belette om na het legen van een fles whisky ontroerd van elkaar afscheid te nemen. Au vieux cul de nègre, was François’ gezondheidswens bij het eerste glas. A ta petite bite, was Dieudonné’s repliek. Ik heb hem veel te weinig bezig gezien op de scène, jammer.

Ik ga geen gok wagen op wie straks met de Gouden Hengst naar huis gaat. Daarvoor heb ik in verhouding veel te weinig films gezien en ben ik bij de keuze ervan te eigenzinnig te werk gegaan. We laten het vanmiddag op ons afkomen. Veertien jaar geleden viel Pièces d’identité in de prijzen, een Belgisch-Congolese film over een traditionele koning die in de Marollen op zoek gaat naar zijn naar België geëmigreerde dochter. Was dat zelfs een bericht waard voor het radionieuws van de VRT, stel je voor.

Drie maanden geleden, in december, kwam ik in Kampala toevallig er op uit dat er een filmfestival liep met mensenrechten als thema. Zou het geen idee zijn om dat op Fespaco te formaliseren? Niet dat de hier vertoonde films die thematiek ontwijken. Mensensmokkel, toegang van de vrouw tot onderwijs en andere vormen van genderdiscriminatie, machtsmisbruik van traditionele chefs met betrekking tot de aanwending van landbouwgronden, zelfs een wat irrelevante verwijzing naar een homoseksuele relatie, de cineasten hebben het aangesneden. Maar het verdrinkt een beetje in wat toch wel een overaanbod is. De filmproductie van de voorbije twee jaar is overweldigend groot, niet meer te behappen. Na Hollywood en Bollywood moeten we dringend op zoek naar een goed klinkende naam voor dat fenomeen.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Over de auteur

  • MO*journaliste Olivia Rutazibwa en ex-MO*journalist Stefaan Anrys presenteren op Filmfestival MOOOV in Turnhout en Brugge een selectie van de strafste documentaires uit binnen-en buitenland.

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.