Let’s go mapping!

Afgelopen week vonden twee OpenStreetMap trainingen plaats voor studenten in Dakar. Een training voor studenten architectuur van het Collège Universitaire d’Architecture en een training voor de eerstejaarsstudenten geomatica van de CEDT Le G15. Naast het ontdekken van OpenStreetMap op de computer was een belangrijk deel ook: faire du terrain!

In het algemeen kan je op drie verschillende manieren gegevens toevoegen aan het Wikipedia van de kaarten, OpenStreetMap. Je kunt informatie toevoegen met behulp van achterliggende satellietfoto’s, je kan bestaande gegevens importeren in de database van OpenStreetMap en je kan zelf op het terrein gaan om gegevens te verzamelen.

Luchtfoto’s

Sinds 2010 heeft OpenStreetMap de toestemming om de luchtfoto’s van Bing (Microsoft) als achtergrond te gebruiken. Op die manier kan je heel eenvoudig de luchtfoto’s overtekenen om zo de database van OpenStreetMap te verbeteren. Op vele plaatsen in de wereld, vooral in Europa en de VS, zijn zo heel goede en relatief recente luchtfoto’s beschikbaar. In Afrika is het verhaal echter anders. Aangezien Afrika commercieel minder interessant is, zijn er ook minder, minder recente en minder hoge resolutie satellietbeelden beschikbaar die gebruikt kunnen worden als achtergrond in OpenStreetMap. Grote delen van de Centraal-Afrikaanse Republiek hebben zo bijvoorbeeld geen vrij beschikbare luchtfoto’s, hoewel ze met het oog op de huidige crisis enorm van pas zouden kunnen komen in de organisatie van de hulpverlening op het terrein. Ook in Senegal zijn niet overal satellietfoto’s aanwezig. Zo heeft de pelgrimsstad Touba geen satellietbeelden in het midden van het centrum. Ook zijn niet overal recente luchtfoto’s aanwezig. Zo reden we tijdens een fieldsurvey in groot Dakar eens met de GPS op over de grote Autoroute à Péage. Ons gps-spoor werd geregistreerd en na onze survey plaatsten we deze bovenop de luchtfoto’s. Van wat ik daar zag, verschoot ik toch wel even: ons spoor liep recht over een gedeelte stad! De luchtfoto was immers gemaakt in 2011 en de autosnelweg was nadien aangelegd als een ontwikkelingsproject van de Wereldbank. Vele mensen zijn voor de aanleg van deze snelweg onteigend en het stadsdeel Pikine werd helemaal geherstructureerd.

Importeren van bestaande data

De aanwezigheid van (goede) luchtfoto’s faciliteert het in kaart brengen enorm, maar belet het echter niet! Er zijn immers nog twee andere manieren waarop de database aangevuld kan worden.  Het importeren van bestaande data is zo’n manier.

Vele organisaties, bedrijven en overheden hebben een hele database van geografische informatie. Zij kunnen beslissen om deze data vrij te geven en op die manier kan hun data in principe zonder problemen geüpload worden naar OpenStreetMap. Maar zo eenvoudig is het niet, het importeren van bestaande data is binnen de OpenStreetMap-gemeenschap immers niet zonder controverse. Zo is er onzekerheid over de nauwkeurigheid van de bestaande data. Is de data in OpenStreetMap niet gewoon beter? Ook moet de data een volwaardige open licentie hebben, moet er rekening gehouden worden met de lokale mappers die in een streek aan de slag zijn, en is het updaten en het controleren van de geïmporteerde data geen sinecure. Ongeacht wat de rol van het importeren van data vandaag is of in de toekomst zal zijn, één ding is zeker, een import zal nooit het mappen op het terrein kunnen vervangen!

Op het terrein

Op het terrein gaan, is ook wat het mappen zo plezant maakt. Het wordt ook niet voor niks een ‘mapping party’ genoemd! Na een theoretische inleiding en een eerste introductie van OpenStreetMap op de computer trekken we er op uit met de studenten. De studenten leren werken met gps-sen en smartphones, een uitgeprinte versie van de gegevens die al op OpenStreetMap staan, met fototoestellen en pen en papier. Het doel van elke mapping party kan verschillen, maar het gaat altijd om het in kaart brengen van fysieke objecten. De ene keer zal er gefocust worden op scholen en gezondheidscentra, een andere keer op de straatnamen en huisnummers (als die er al zijn) en nog een andere keer op sanitaire voorzieningen of bomen, lantaarnpalen, buurtreferentiepunten, enz.

Het terrein opgaan om een buurt in kaart te brengen, brengt ook steeds vele reacties van omstaanders teweeg. Ze zien ons in de weer met allerlei rare dingen en stellen geïnteresseerd of argwanend vragen over wat we aan het doen zijn. Ook wij stellen omstaanders vaak vragen; wat is de naam van je restaurant? Oh, geen naam? Ok dan. Welke school is dit juist? Hoeveel leerlingen zijn er? Wat is de naam van de moskee? … Soms gaan zulke toevallige ontmoetingen ook verder. Zo zag een werknemer van het Wereldvoedselprogramma (WFP) ons toevallig bezig en kwam geïnteresseerd kijken. Hij nam in het kader van zijn werk immers ook vele gps-coördinaten van overal in Senegal en de ontdekking van OpenStreetMap was voor hem echt een deur die open ging!

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Over de auteur

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.