Krijtmarketing in Ho Chi Minh City

Helaas, de blogpost over de Vietnamese kookkunsten is even uitgesteld. Dat komt omdat Julie de laatste tijd bezig is met een heuse straatcampagne in de wijk Thao Dien. Geen eten voor haar de komende weken, alleen maar krijt, sociale media en camera’s.

  • Camille, de general manager van StudioCo Camille, de general manager van StudioCo
  • De winkel van het designercollectief De winkel van het designercollectief

Eigenlijk had ik jullie beloofd om de Vietnamese kookkunsten in deze blogpost te etaleren maar ik heb me bedacht. Momenteel ben ik met iets veel plezanter bezig en dat wil ik met jullie delen. Samen met het team van StudioCo, het designcollectief waar ik voor werk als marketing manager, probeer ik de brand image van het collectief op te zetten en te verfijnen. Daar gaat heel erg veel bij gepaard maar één van de meest cruciale zaken is dat iedereen weet waar StudioCo nu eigenlijk is.

Om onze locatie in de verf te zetten, hebben we een heuse straatcampagne opgezet. Het initiële plan was om gewapend met stoepkrijt en een camera de straten in de wijk Thao Dien in te trekken. Met de krijten zouden we allerlei leuke boodschappen op de grond schrijven om de mensen naar StudioCo te lokken. Op de hoek met StudioCo’s straat en de straat die richting hoofdweg loopt, willen we een grote pijl tekenen richting de straat van StudioCo gesierd met de woorden ‘awesome design and affordable gadgets’. Een andere pijl die rechtdoor zou lopen krijgt de betekenis ‘Dunno? Maybe tigers… I wouldn’t risk it!’. Op die manier willen we op een leuke manier de aandacht vestigen op de locatie van StudioCo en tegelijkertijd natuurlijk bakken reclame voor onszelf op een goedkope manier maken.

Maar dit zou Vietnam niet zijn als er geen problemen met de politie zich zouden opdringen. Echte problemen misschien niet maar agenten zouden zeker dwingend komen informeren of StudioCo hen geen geld verschuldigd is als zij een oogje dichtknijpen. Om te vermijden dat we onze haren willen uittrekken uit frustratie voor deze geldzuchtige levensregelaars, pakten we de dingen anders aan.

Virtueel

Lang leve het internet, we maken het gewoon virtueel! Het plan blijft gelden maar in plaats te tekenen op de straat, tekenen we gewoon op een levensgroot bord. Daar nemen we foto’s van op cruciale plaatsen en we filmen onze route van plaats naar plaats tot we in StudioCo aankomen. De video en foto’s monteren we netjes tot een leuk geheel en dat smijten we op Facebook en andere sociale media. Om de mensen aan te sporen om het filmpje en de campagne te delen, zetten we een groot bord voor de ingang van StudioCo.

Daarop staat:

‘Dress up with one or more of our items, share the story why you need this designs on Facebook and Instagram and you might win a 20 dollar voucher to shop at StudioCo’

Bij StudioCo zien we het helemaal zitten! En ik ben ook razend enthousiast, dit is de eerste campagne ooit die ik coördineer en ik heb de smaak helemaal te pakken! Tijdens mijn masterstudie aan de KU Leuven had ik al een idee dat marketing en advertisement een sector zou kunnen zijn waar ik me goed in zou kunnen voelen. Zoals ik al eerder vermeldde, schreef ik mijn thesis over kunstmarketing en het is echt helemaal geweldig om mijn research en inzichten in praktijk om te zetten. Desalniettemin, ben ik er elke dag van bewust dat ik nog heel erg veel te leren heb. Dat maakt me wel blij, want als je niets meer bijleert denk ik dat je gauw verveeld geraakt.

Lang leve het internet

Hou jullie vingers gekruist dat deze campagne zijn doel bereikt en mensen lokt naar StudioCo en haar locatie wat bekender maakt. Sowieso laat ik jullie weten of het een succes was of niet. Maar ik geloof er in… en plezier is besmettelijk niet?

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Over de auteur

  • Sleutelen aan een carrière in Vietnam

    Julie Bervoets is onmiddellijk na haar masteropleiding Culturele Studies vertrokken naar Ho Chi Minh City om een internationale ervaring op te doen in marketing en communicatie.

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.