Kritische talkshows stopgezet in Georgië

Georgië wordt vaak genoemd als leider in het democratiseringsproces van de Zuid-Kaukasus. Het kleine land neemt de 69e plaats in volgens de World Press Freedom Index. Toch werden de afgelopen maanden niet minder dan vijf politieke talkshows geannuleerd. Zorgwekkend met belangrijke parlementaire verkiezingen op komst.

  • CC BY dfwatch.net Bidzina Ivanishvili te gast in zijn eigen talkshow "Kviris 2030". CC BY dfwatch.net

Een grote groep journalisten en TV producers verliet Maestro TV uit protest in December van vorig jaar nadat een ervaren journaliste en manager, Nino Zhizhilashvili, werd ontslagen.

Haar ontslag kwam er toen ze niet akkoord ging met de investeerder van het TV kanaal om een adviseur van de overheid bij het management te betrekken.

De ex-werknemers vreesden verdere bemoeienissen van de overheid en een inkrimping van hun journalistieke vrijheid nadat ze gevraagd werden zich liever pro-Georgisch op te stellen in plaats van pro-westers. Een term die volgens hen gelijk staat aan pro-Russisch en anti-westers.

Tijdens een persconferentie zei Zhizhilashvili dat de recente ontwikkelingen een ‘slecht teken [waren], niet enkel voor Maestro TV, maar voor het hele Georgische medialandschap’.

Een ander bekend gezicht van Maestro TV, Vakho Sanaia, nam ook ontslag nadat de overheid zijn politieke praatprogramma had bekritiseerd. Het management vertelde hem dat deze kritiek ‘problemen zou kunnen veroorzaken’ met de overheid. Sanaia was gedwongen ontslag te nemen nadat het hem moeilijk werd gemaakt om zijn werk voort te zetten.

Vrees voor inkrimping persvrijheid

Een ngo-coalitie reageerde op deze ontwikkelingen en benadrukte dat het niet enkel de plicht van het management, maar ook van de overheid is om vrije media en journalistieke vrijheid te garanderen.

Maestro TV was niet het enige televisiekanaal dat besliste zijn politieke programma’s stop te zetten.

Maestro TV was niet het enige televisiekanaal dat besliste zijn politieke programma’s stop te zetten. Andere voorbeelden zijn Imedi TV, GDS en de openbare omroep.

Eind augustus kondigde Imedi TV, het op een na populairste kanaal in Georgia, aan haar politieke praatprogramma’s te stoppen. Twee wekelijkse programmas zouden niet worden hervat na de zomer.

De eigenaars, familieleden van de overleden tycoon Badri Patarkatsishvili, meldden dat ‘Imedi TV de programma’s voorlopig opschort om nieuwe kwalitiatieve programma’s te ontwikkelen’ die worden uitgezonden vanaf 2016.

Imedi TV werd jarenlang gedomineerd door het voormalige UNM-regime van Mikheil Saakashvili en was er nochtans in geslaagd zich de afgelopen jaren te portretteren als een onafhankelijke stem in de media.

Een van de hosts, Inga Grigolia, schreef op haar Facebookpagina dat ‘Imedi TV deze beslissing [heeft] genomen op bevel van de autoriteiten’.

GDS annuleerde zijn talkshow begin september. Interessant om weten is dat GDS in handen is van Bera Ivanishvili, de 20-jarige zoon van biljonair en voormalig Eerste Minister Bidzina Ivanishvili die de touwtjes van het politieke toneel nog steeds strak in handen heeft.

Opnieuw beweerd de gedupeerde host dat deze zet bedoeld is om hem het zwijgen op te leggen. GDS kondigde aan dat de talkshow zou vervangen worden door andere programmas, maar gaf nog geen verdere details.

De talkshow in kwestie, Kviris 2030, werd nota bene door Ivanishvili zelf ontworpen. Om de twee weken was hijzelf van de partij als co-host waar hij geen moment onbenut liet om ngo’s te bekritiseren en zijn eeuwigdurende vete met President Giorgi Margvelashvili aan te halen.

De Rustavi 2 zaak

Tegenhangers van de regeringscoalitie Georgian Dream beweren dat de stopzetting van de politieke tv shows een teken is van druk op de media en zien dit in het licht van een rechtbankuitspraak dat de inbeslagname van alle goederen van Rustavi 2 beval. Rustavi 2 is het op een na grootste private televisiekanaal.

Rustavi 2 wordt gelinkt aan de oppositiepartij UNM en zag enkele maanden geleden al zijn goederen bevroren door de rechtbank op verzoek van haar voormalige eigenaar. De zaak zorgde voor publieke bezorgdheid, maar de overheid ontkent alle betrokkenheid.

Kleine demonstraties aan het parlementsgebouw in Kutaisi volgden en enkele activisten werden opgepakt voor hooliganisme. Hen hangt een gevangenisstraf van zeven jaar boven het hoofd.

Parlementaire verkiezingen

Ook de publieke omroep (Georgian Public Broadcaster – GPB) bleef niet gespaard. Een maand geleden werden ook daar twee journalisten de laan uitgestuurd omwille van – zeggen ze zelf – politieke overwegingen. Een van hen, Eka Kvesitadze, zei: ‘Dit is politieke druk die wordt uitgeoefend op de media voor de parlementaire verkiezingen. Stopzetten van politieke progammas heeft een direct impact op het verkiezingsmileu en de verkiezingen zelf’.

De volgende parlementaire verkiezingen in Georgie zijn gepland voor oktober 2016 en het belooft een bittere kiescampagne te worden.

Huidig President Margvelashvili verklaarde dat: ‘het consolideren van een democratie is onmogelijk zonder een vrije pers en competitieve media. De huidige situatie is daarom alarmerend, zeker aan de vooravond van een nieuw politiek seizoen en voorafgaand aan de parlementaire verkiezingen’.

De volgende parlementaire verkiezingen in Georgie zijn gepland voor oktober 2016 en het belooft een bittere kiescampagne te worden.

Het blijft onduidelijk in hoeverre de overheid betrokken is bij al deze zaken, maar de onduidelijkheid vanwege het management van de verschillende televisiebedrijven maakt experts ter zake alvast achterdochting.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift

Word proMO* of Doe een gift

Over de auteur

  • Aan het werk voor mensenrechten in Georgië

    Sarah Delys trok in 2012 naar Georgië als vrijwilligster binnen het programma European Voluntary Service (EVS) en werkte er gedurende 8 maanden voor een vluchtelingenorganisatie.