Maleisië blokkeert opnieuw nieuwssite

Onafhankelijke nieuwsbron is verdwenen

Een nieuw dieptepunt in de onbestaande persvrijheid in Maleisië: de enige onafhankelijke nieuwsbron is nu ook verdwenen.

  • CC BY 2.0 Chris Devers The Malaysian Insider moest haar droom van onafhankelijk nieuws brengen voorlopig opgeven. CC BY 2.0 Chris Devers

De Maleise regering is er niet vies van websites te blokkeren. Vanaf Maleisië is het bijvoorbeeld niet mogelijk om te surfen naar Sarawak Report, een website van een Britse journalist die als eerste het verhaal bracht dat de premier van Maleisië geld achterover zou hebben gedrukt.

De website van de onafhankelijke nieuwsbron The Malaysian Insider is geblokkeerd omdat ze in strijd zou zijn met de nationale wetgeving. Maar dat is iets dat niet iedereen zomaar voor waar aanneemt. Op de Facebook-pagina van TMI, zoals The Malaysian Insider door lezers liefkozend wordt genoemd, zijn veel reacties te lezen. Veel mensen prijzen de journalisten van TMI voor hun werk, maar geven ook aan dat ze de blokkade oneerlijk vinden van de regering en een manier om mensen de mond te snoeren.

Precies op de achtste verjaardag van de website werd de blokkade aangekondigd .

Zelf kwam The Malaysian Insider ook met een verklaring, zowel in het Engels als in het Maleis. Daarin bedanken ze alle lezers voor acht jaar steun. Saillant detail: precies op de achtste verjaardag van TMI kondigde de Malaysian Communications and Multimedia Commission (MCMC) de blokkade aan. TMI zou in strijd zijn met de nationale wetgeving doordat ze een bron hadden geciteerd die beweerde bewijs te hebben voor de financiële schandalen van de premier.

Ondanks dat deze blokkering redelijk uit de lucht kwam vallen, is niemand echt geschokt. Eerder al werd het The Malaysian Insider verboden om een krant op papier uit te brengen. Daarnaast was de website soms kritisch tegenover de overheid, vooral als het om de financiële escapades van de regering ging, die in hun ogen niet altijd te rechtvaardigen was tegenover de bevolking.

Freedom House 

Freedom House, een Amerikaanse ngo die onderzoek doet naar democratie, politieke vrijheid en mensenrechten, geeft aan dat het internet in Maleisië ‘partly free’ is en de persvrijheid ‘not free’. Freedom House geeft elk jaar een rapport uit over de vrijheid in de wereld, waaronder dus de vrijheid van de pers en de vrijheid van het internet vallen. Het rapport geeft cijfers van 1 tot en met 7, waarbij 1 voor totale vrijheid staat en 7 voor totaal geen vrijheid. Op het gebied van persregulering en internetregulering scoort Maleisië twee keer een 4.

De score van 4 die Freedom House aan Maleisië geeft, is al een aantal jaren stabiel. Maar Maleisië wordt op het gebied van pers- en internetregulering steeds strenger. Het is dus nog af te wachten of het cijfer de komende jaren ook stabiel blijft, of dat Maleisië afstevent op hogere cijfers, zoals bijvoorbeeld buurland Thailand (respectievelijk 5 en 6).

Truthful

En wat betreft The Malaysian Insider? Voorlopig lijkt de volledige redactie inderdaad van het internet verdwenen. Maar de bijna drie miljoen vaste lezers blijven hopen dat ze op de één of andere manier terugkomen, want: ‘it is the best to be honest and truthful’.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 2643   proMO*’s steunen ons vandaag al.

Word proMO* of Doe een gift