Grootste wereldfilmfestival in Vlaanderen opent met bomaanslag
De eerste editie van MOOOV, een samensmelten van het dertig jaar oude Cinema Novo in Brugge en het 20-jarige Open Doek in Turnhout, is een feit. De openingsfilm in Brugge kon je bezwaarlijk een vrolijke start noemen. In The Attack, naar het boek L’Attentat van Yasmina Khadra, wordt een Palestijnse arts in een ziekenhuis gearresteerd wanneer blijkt dat zijn vrouw zichzelf heeft opgeblazen en gelijk 17 Israëli’s de dood heeft ingejaagd. O, ironie, want manlief is in Tel Aviv een gevierd chirurg en heeft zonder het te weten de slachtoffers van zijn vrouw op de snijtafel gehad.
Het was even slikken, om in de Brugse Liberty-filmzaal al na tien minuten opengereten kinderen met brokstukken in hun lijf voorgeschoteld te krijgen. Liefhebbers van de wereldfilm komen natuurlijk niet naar MOOOV om “zich goed te voelen”, ook al meende de West-Vlaamse gedeputeerde van Cultuur en Welzijn dat zulks de bedoeling was.
Neen, trouwe bezoekers van MOOOV in Brugge - vroeger Cinema Novo - laten zich naar wij vermoeden vooral in de rode pluche zakken om meer van de wereld te leren dan ze door de band horen of zien in de reguliere media. En die grote boze wereld is niet altijd om vrolijk van te worden.
132 nationaliteiten
Nadat de Brugse burgemeester tijdens zijn speech had geponeerd dat er in zijn stad liefst 132 nationaliteiten verbleven, gekscheerde Martin Heylen, peter van Open Doek en de moderator van de avond, dat we tijdens dit festival ook al die landen zullen zien vanwaar die 132 nationaliteiten afkomstig zijn. Dat kunnen zelfs 75 films en 500 vertoningen op 7 locaties in Vlaanderen - MOOOV is sinds deze merger het grootste wereldfilmfestival in Vlaanderen- natuurlijk niet met één editie waarmaken.
The Attack of The Grandmaster
Dit jaar wordt trouwens vooral gefocust op de Arabische wereld, vandaar ook de openingsfilm: een gevoelige en indringende film over de Palestijnse kwestie, in Marrakech bekroond met een Etoile d’or. Door een technisch euvel kreeg het publiek in die andere Brugse bioskoop, Cinema Lumière, niet dezelfde film te zien, maar wel The Grandmaster. Wellicht kon het publiek deze martial artsfilm ook wel smaken, temeer hij uit de mouw komt van Wong Kar-Wai. Het is vijf jaar geleden dat deze grootmeester van arthouse cinema (In the Mood for Love, My Blueberry Nights,...) nog een film heeft gemaakt.
Tijdens de aftiteling van The Attack evenwel geen handengeklap, de enige hoorbare vorm van appreciatie die het publiek kon geven. Misschien was iedereen net als ik murw geslagen door dit lang aanslepend conflict dat weer even heel dichtbij leek.
Frisse pint of napraten met regisseur
Al wie tijdens dit festival een in- of uitleidend woordje moet placeren, ikzelf incluis, weze bij deze gewaarschuwd. Heel wat films op het programma zijn van het kaliber dat je na afloop misschien geen trek meer hebt in een nagesprek of mini-debat. Toch zal ook ondergetekende en mijn dierbare ex-collega van MO*, Olivia Rutazibwa, u ter lering en vermaak, bij een aantal documentaires een uitleidend gesprek aanbieden met de regisseur of een expert ter zake (surf naar “Festival”/”Events” op de website www.mooov.be). Wie dan echter snakt naar een frisse pint of nog voor dit ongetwijfeld verhelderende nagesprek de zaal uit wil, moet dat vooral doen. Maar dan mist u de boeiende sprekers die speciaal voor u, geacht publiek, komen afgezakt naar Turnhout of naar Brugge, die scone!
Stefaan Anrys
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2789 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
#WijZijnHier