Mooov blogt: "Los Versos del Olvido", een ode aan de rust

Een oude man leunt tegen een boom en eet een trosje druiven in de brandende zon. Zijn witte baard steekt af tegen zijn gebruinde, rimpelige huid. Bij zijn voeten zien we hopen droge aarde naar boven vliegen: iemand delft een graf. De stem die uit de put weerklinkt, vertelt het turbulente levensverhaal van de grootvader voor wie het graf bedoeld is. Met deze scène opent Los Versos del Olvido van de Iraanse regisseur Alireza Khatami. Binnen de setting van een kerkhof viert de film de rust van het leven.

Los Versos del Olvido is Spaans voor ‘de verzen van het vergeten’. De film neemt de kijker mee naar een poëtische droomwereld: grootse, fantasierijke beelden volgen elkaar op. Personages verdwijnen in een donkere kelder vol stoffige boekenkasten, het onweert in postgebouwen en er vliegen walvissen door de lucht. Ook op technisch vlak toont Khatami zijn creativiteit. Hij laat de personages vanuit originele standpunten zien: vanuit een emmer water, lekker voyeuristisch door de spleet van twee gordijnen of door een enigszins vervaagd tunnelperspectief. De bijzondere droombeelden en de unieke fotografie maken van Los Versos del Olvido een visueel meesterwerk.

De film, die werd opgenomen in Chili, sluit aan bij het magisch realisme dat Latijns-Amerikaanse schrijvers als Jorge Luis Borges en Gabriel García Márquez typeert. Dat een Iraanse filmmaker draait in Zuid-Amerika, blijkt vooral een esthetische keuze. Khatami zocht de wereld af naar een geschikt kerkhof en vond dat in Chili. Het pittoreske kerkhof en het droge klimaat lenen zich uitstekend tot indrukwekkende shots. De idyllische natuur schept de sfeer voor een sprookjesachtig verhaal.

De bijzondere droombeelden en de unieke fotografie maken van “Los Versos del Olvido” een visueel meesterwerk.

De centrale figuur is de beheerder van de begraafplaats, vertolkt door Juan Margallo. De doden mogen dan door hun nabestaanden vergeten worden: hij herinnert zich het verhaal van iedereen. De oude man beschouwt het als zijn missie om de doden eervol te begraven. Wanneer een groepje paramilitairen het mortuarium overvalt om de lichamen van vermoorde protestanten te verbergen, vergeten ze na hun vertrek het lijk van een onbekende, jonge vrouw. De kerkhofbeheerder weigert haar identiteit te laten verloren gaan en zet alles in de strijd om haar uitvaart te regelen. Hij zoekt rust voor de overledene, maar ook voor zichzelf.

De oude man onderhoudt een moestuin tussen de graven, maakt zijn mortuarium schoon en neemt een bad in gekromde houding. Zijn dagelijkse handelingen worden begeleid door het geluid van de wind en van krekels. In Los Versos del Olvido overheerst de stilte. Slechts af en toe wordt de sereniteit gebroken door gesprekken, telkens met zeer merkwaardige figuren. Alleen met een oudere dame die regelmatig het kerkhof bezoekt, converseert de kerkhofbewaarder zonder woorden. Ondanks de woordeloosheid spreken hun uitdrukkingen boekdelen. Het sterke acteerwerk resulteert in boeiende en gelaagde personages.

Uit Los Versos del Olvido blijkt een bezorgdheid om het lot van de doden. Dat de regisseur een kind van de Irak-Iranoorlog uit de jaren 1980 is, kan daarvoor aan de basis liggen. Met zijn verstilde scènes vraagt de film aandacht voor de eindigheid van het leven. De verzen van het vergeten eert de herinnering.

Lotte Bode

 

 

Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift

Over de auteur

  • Films met zicht op de wereld

    Een team van vijf jonge recensenten volgt de gebeurtenissen op het Filmfestival MOOOV en zal op deze pagina’s interviews met regisseurs en recensies publiceren van de acht competitiefilm