Al-Qaeda en Obama in het Ethiopisch verkeer

Een ode aan alle overlevenden van het verkeer in Ethiopië mag hier niet ontbreken. Taximan Siasy weet me te vertellen dat er effectief heel wat mensen het leven laten in het verkeer. Tijdens mijn tien dagen in Ethiopië heb ik gek genoeg maar een ongeluk gezien. Gek genoeg, omdat het verkeer waarlijk knettergek is.

Het eerste wat opvalt, is het amalgaam aan voertuigen op de rijweg, gaande van de klassieke Lada’s die bij ons, ergens in de jaren negentig of zo, aan de schroothoop zijn ontsnapt, tot glimmende uitgebouwde monstertrucks die bij ons nog niet op de markt lijken te zijn. (Zij die er om treurden dat de klassieke Lada deze zomer uit productie werd gehaald, kunnen kun hart ophalen in de straten van Addis. Hier fungeert de blikken doos in het wit-blauw als officiële taxi.)

Op dezelfde rijweg word je, zelfs in Addis, verrast door een kudde geiten, schapen of koeien die ook de straat moeten oversteken. (Het valt me op dat automobilisten gemakkelijker stoppen voor dieren dan voor de andere zwakke weggebruikers.) En dan heb je nog de enkeling die moedig of gek genoeg is om de fiets te nemen.

Betekenisloze strepen

De rijweg zelf is vaak formeel ingedeeld in verschillende rijvakken, maar verder zijn de witte strepen een totaal betekenisloos gegeven. De enige logica op de weg lijkt de volgende: zo snel mogelijk op bestemming geraken door zo vaak mogelijk — langs links of rechts, maakt niet uit – voor te steken. Voetgangers kunnen er van uitgaan dat auto’s nooit stoppen en de occasionele aanwezigheid van een vaag zebrapad verandert hier helemaal niets aan. In dit alles wordt zo veel mogelijk menselijke en blikschade vermeden, maar als principe lijkt het van secundair belang.

Op de lange weg naar Shashamane lacht onze chauffeur Hanok – ‘Hanky’ voor de toeristen – me meermaals hartelijk uit om de bijna witte knokkels van mijn handen die zich krampachtig vastklampen aan de auto. Hij wijst ons op de echte wegpiraten: ‘Zie je hoe je die Isuzi minibusjes hier voor ons rijden, zo gevaarlijk! We noemen ze Al-Qaeda.’ Voor de nieuwe versie van dezelfde busjes hebben ze een andere naam. ‘De nieuwe modellen noemen we Obama. Ze kwamen uit in 2008 toen hij verkozen werd.’

Ik bedenk dat dit werkelijk nieuwe tijden zijn. Waar is de tijd dat we gevaarlijke gekken kamikaze noemden?

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2793   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Over de auteur

  • MO*journaliste Olivia Rutazibwa en ex-MO*journalist Stefaan Anrys presenteren op Filmfestival MOOOV in Turnhout en Brugge een selectie van de strafste documentaires uit binnen-en buitenland.

Met de steun van

 2793  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.