Proef de revolutie

Na de Oslo-akkoorden kende de hoop op vrede in Palestina ongekende hoogten. Duizenden Palestijnen die eerder emigreerden naar de Verenigde Staten waagden de terugkeer. Onder hen ook ondernemers die een bijdrage wilden leveren aan de economische opbouw van een democratisch Palestina. Eén van de families was de christelijke Khoury-familie. Zij keerden terug naar Taybeh en lieten alles achter wat zij gedurende 30 jaar in de VS hadden opgebouwd, om een brouwerij te starten. Op amper 10 jaar tijd groeide Taybeh Beer uit tot een gevestigde waarde in Palestina, Israël en ver daarbuiten. Ik sprak met Daoud Khoury, tevens burgemeester van Taybeh, over identiteit en de economische strijd van Palestijnse ondernemers onder een bezettingsregime.

De familie Khoury keerde in 2000 terug naar Taybeh om er een brouwerij te starten, voortbouwende op studies en beroepservaring in de Verenigde Staten. “Taybeh Beer is op korte tijd zeer succesvol geworden. We gingen zelfs op bezoek bij Yasser Arafat, die ons zijn zegen gaf om te investeren in de Palestijnse economie” vertelt Daoud. De staat heeft een groot belang heeft bij de terugkeer van Palestijnen als Daoud.

Daoud wil Taybeh op de Palestijnse kaart zetten en Palestina op de wereldkaart. ‘Taste the revolution’, de slogan die bij het product hoort, is vooral een oproep aan Palestijnen om hun eigen revolutie te proeven. Vele Palestijnen zijn immers wantrouwig tegenover eigen Palestijnse producten. Daoud wil het idee veranderen dat westerse of Israëlische producten betrouwbaarder zijn en hij is vastberaden: “We willen de Palestijnen opvoeden, hen een gevoel geven van Palestijnse identiteit. We willen bewijzen dat Palestijnen beroemd kunnen zijn voor iets anders dan conflict en dat ondanks de bezetting. Taybeh Beer gaat om meer dan enkel om ondernemerslogica. Het gaat om identiteit, om cultuur, om nationaliteit, om een revolutie in ons denken over onze eigen capactiteiten. Sterke producten kunnen daarin bijdragen.” De Palestijnse economie wordt overspoeld door Israëlische producten. Dat merken wij zelfs op onze werkplaats. Tijdens pauzes krijgen we van Palestijnse deelnemers aan het werkkamp geregeld Israëlische frisdrankmerken voorgeschoteld, tot ongenoegen van andere, meer politiek bewuste Palestijnse jongeren en mezelf.

De revolutie werpt al zijn vruchten af, meent Daoud: “Aanvankelijk ondervonden we concurrentie van Maccabee, een Israëlisch massageproduceerd biermerk, maar na 12 jaar hebben we onszelf bewezen als een superieur product. Wij staan erop een microgeproduceerd product te blijven. Aan elk bierflesje besteden we evenveel zorg en daarin zijn we het enige biermerk in heel het Midden-Oosten. Palestijnen zijn trots dat een Palestijns product superieur is. Dit zijn kleine stapjes in het veranderen van het economische minderwaardigheidscomplex waaraan vele Palestijnen lijden.”

Daoud wil ook het Palestijnse ondernemerschap stimuleren, maar is zich bewust van de vele obstakels: “Ons voordeel is dat we een kapitaal hebben om op terug te vallen, wat veel Palestijnen niet hebben. En dan wordt het heel moeilijk om een leefbaar bedrijf uit de grond te stampen, omwille van de bezetting. Voor de tweede intifada leverden wij aan zo een 65 hotels in de regio Bethlehem-Jeruzalem-Ramallah. Na de tweede intifada stortte de toerisme-sector in elkaar, net zoals business-as-usual bij Taybeh Beer: plots draaiden we nog slechts op 10% van onze capaciteiten. Maar we zijn volhardend: zolang er één hotel geïnteresseerd is om Taybeh Beer af te nemen, zouden we het zelfs op een ezel gaan afleveren. Nu draaien we terug op 60% van onze mogelijkheden en dat is goed nieuws voor ons.”

Omdat in de Palestijnse gebieden geen haven in gebruik is, komen geïmporteerde ruwe materialen (de flessen en de mout vanuit België en Frankrijk) aan in Ashdod, een Israëlische haven. Dat heeft gevolgen. Soms worden de materialen door de Israëlische autoriteiten geconfisceerd voor veiligheidscontroles en wordt de vrijgeving afhankelijk gemaakt van het betalen van hoge ‘veiligheidstaksen’. Bovendien moet een medewerker van Taybeh Beer steeds door Israël reizen om de materialen af te halen, terwijl het, zoals algemeen geweten, een heel gedoe is om daarvoor de juiste pasjes te verkrijgen. Aan de checkpoints moeten hun transporteurs soms urenlang wachten en worden de goederen soms in beslag genomen. “Je merkt al snel dat onze transportkosten uitzonderlijk hoog oplopen” vertelt Daoud. “Onze groei wordt onderdrukt. Dit is iets waar elk Palestijns bedrijf mee te maken krijgt. De bezetting doet winstmarges dalen en houdt op die manier de Palestijnse economie klein, terwijl er zoveel potentieel is.” Ondanks dit alles is Taybeh Beer een succesverhaal: “We zijn het eerste Palestijnse product dat een franchise-contract binnenhaalt. Ons bier wordt nu geproduceerd in Duitsland. Dat is een grote eer voor ons.”

Ik vraag wat hen in zulke omstandigheden staande houdt. “Zoals zovele Palestijnen leven ook wij op hoop en op koppig doorzettingsvermogen” zegt Daoud. “Hoop op een onafhankelijk, democratisch Palestina, hoop dat onze zaak ooit als een normale onderneming zal kunnen functioneren, hoop dat we ooit onze producten vrij op de Israëlische markt zullen kwijtkunnen, hoop dat de checkpoints zullen verdwijnen,…” Daoud is er zich van bewust dat die betere toekomst niet uit de lucht zal komen vallen. Er is een belangrijke rol weggelegd voor de Palestijnse diaspora. Volgens Daoud is de Palestijnse diaspora in de Verenigde Staten een slapende reus. Hij probeert met het voorbeeld van Taybeh Beer die reus wakker te maken: “Palestina heeft meer moedige ondernemers nodig. Wij willen tonen dat het, met de nodige dosis doorzettingsvermogen, de moeite loont om terug te keren naar Palestina en leiders te worden in economische groei.” De revolutie die Daoud aan andere Palestijnen wil laten proeven, is een vreedzame en daarom misschien net effectieve revolutie.

http://www.taybehbeer.com

 

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift

Word proMO* of Doe een gift

Over de auteur