Waar genieten centraal staat

Welcome to the ByeByeGrass generation

De ByeByeGrass-beweging is veel meer dan een nieuwe stroming in de tuin- en landschapsarchitectuur. Het gaat over een ‘way of living’.

De mens is als diersoort geëvolueerd van een wezen dat elk moment kon aangevallen worden en moest vechten om te overleven naar een wezen dat zich elke dag te pletter moet werken om te overleven.

Nu heeft de evolutie ons zover gebracht dat je wanneer je om vier uur ’s nachts honger krijgt, je niet moet jagen op wild maar simpelweg je scooter kunt nemen naar de kebabzaak om er een broodje falafel te eten.

Hoewel we in staat zijn om in luilekkerland te leven, gedragen we ons nog steeds als een bende opgefokte ratten die moet overleven in een gevaarlijke riool

Ondanks dat kennis en technologie de mens in de westerse samenleving in staat stellen om in luilekkerland te leven, gedragen we ons nog steeds als een bende opgefokte ratten die moet overleven in een gevaarlijke riool. We moeten afkicken van onze evolutionaire programmatie om in eeuwige overlevingsmodus te zijn. Time to relax now.

ByeByeGrass is het einde van een oud tijdperk en een artificieel gazon staat hiervoor symbool. Het zit in de hardwerkende-Vlaming’s genen om alles als hard labeur te zien, en de geldgulzige industriëlen buiten dit maar al te graag uit. Terwijl we onze werkdrang proberen te vergeten en ons willen focussen op ons dagelijks genot en inner peace, worden we belaagd met berichten die ons terug in de werk-mindset willen brengen. Wekelijkse brievenbus check: werk aan je lichaam, je bent te dik; werk aan je gezicht, je hebt te veel rimpels; werk aan je tuin, het is niet perfect genoeg; schaf een nieuwe auto/fiets/smartphone/lief aan, je huidige is niet hip genoeg. En als laatste: werk harder om al die onnodige bullshit te betalen. Werk Werk Werk! Wel, f*ck werk. Het tijdperk van alleen maar werken is passé, nu is het tijd om ook te genieten en eens lekker niets te doen. #ByeByeGrass, #ByeByeHardLabeur.

Mijn vriendin en ik kennen koppels die enkel in het weekend werken en de rest van de week vrij zijn, die drie maanden werken en de rest van het jaar reizen of die een jaar werken en drie jaar reizen. Wij probeerden ook dergelijke formules uit. Je moet natuurlijk niet om de vijf jaar een nieuwe auto willen, een (over-sized) huis kopen, ieder jaar een nieuwe smartphone of honderden euros aan kleren kopen, en je ‘koopt’ best ook geen drie kinderen.

Maar waar zit echte rijkdom? Er is maar één iets dat niet gekocht kan worden en dat is tijd. Toch spenderen we het aan de meest nutteloze dingen zoals ons gezicht botoxen en ons gazon onkruidvrij houden.

Werk Werk Werk! Wel, f*ck werk. Het tijdperk van alleen maar werken is passé, nu is het tijd om ook te genieten en eens lekker niets te doen

We moeten terug naar een leven dat zijn rijkdom haalt uit de puurheid en simpelheid der dingen. Al die complexe artificiële constructies, in wiens voordeel is dit? In het voordeel van de consument, wij dus, of van een of andere multinational? We moeten van een wereld waar je een chemicus moet zijn om de ingrediënten van je voedingswaren te begrijpen naar een plek waar ons voedsel en onze producten puur en gezond zijn. Dit is echte rijkdom.

Het is aan ons om de maatschappij eindelijk eens in te richten in het voordeel van onszelf, en genieten centraal te zetten. Alle politieke partijen zeveren zich te pletter over je reinste onzin. Uiteindelijk wil een mens maar één iets: op z’n gemak, vrij en vooral gelukkig zijn. Welcome to the ByeByeGrass generation.

http://byebyegrass.eu/ - facebook.com/byebyegrass

Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift

Over de auteur