Autodelen is booming business in China

Wereldwijd kan de sector van het autodelen in drie delen ingedeeld worden: vooreerst zijn er apps waarmee je voertuigen kan bestellen, voorts is er P2P autoverhuur en ten derde zijn er carpool bedrijven. Bekendst bij het Chinese grote publiek zijn de apps om voertuigen te bestellen. Daarin is Didi Chuxing na incorporatie van Uber nu marktleider.

Iphonedigital (CC BY-SA 2.0

Het logo van Didi Chuxing

Didi Chuxing ontstond als een fusie tussen Didi Dache en Kuaidi Dache. Het haalde 5 miljard $ aan financiering op en was 20 miljard $ waard. Eind 2015 beschikte de dienst over 14 miljoen aangesloten bestuurders en telde het 250 miljoen geregistreerde gebruikers. UBER is ’s werelds grootste app om auto’s op te roepen. Het bedrijf was 60 miljard dollar waard en is actief in meer dan 400 steden wereldwijd.

In 2015 werd in China in totaal 2 miljard keer online een voertuig besteld: 71% daarvan via Didi Chuxing, gevolgd door Uber met 18,3%. Na een hevige strijd tussen Didi Chuxing en Uber, waarbij beiden voor miljarden gratis coupons aanboden in de hoop op meer marktaandeel, nam Uber genoegen met 20% aandeelhouderschap bij Didi Chuxing.

Het privévervoer van passagiers tegen betaling blijft in China bij wet verboden.

In november vorig jaat reglementeerde China deze markt van online taxidiensten. Deze bieden niet enkel ritten aan voor officiële taxichauffeurs, maar ook voor privéchauffeurs. Het privévervoer van passagiers tegen betaling blijft in China echter bij wet verboden. In de regelgeving staat dat taxibedrijven niet langer hun eigen wagenpark moeten hebben, wat er dus op neerkomt dat die ondernemingen mogen bemiddelen tussen reizigers en particuliere aanbieders van personenvervoer.

Voor voertuigen en chauffeurs die online diensten aanbieden, mag collectief een vergunning worden aangevraagd. Dat soort ondernemingen moet belasting betalen en moet een verzekering voor passagiersvervoer afsluiten. Dergelijke vervoersdiensten moeten er wel op toezien dat de chauffeurs met wie ze werken over de nodige vergunningen beschikken en dat ze geen strafblad hebben. De chauffeurs moeten kunnen bewijzen dat hun wagen niet meer dan acht jaar oud is en niet meer dan 600.000 kilometer heeft gereden.

De klassieke taxibedrijven zijn in vele landen tegen de werkwijze van bedrijven die met een mobiele app klanten werven. De privéchauffeurs bij die online taxibedrijven hebben vaak geen of een minderwaardige vergunning, opleiding of veiligheidsvoorzieningen. In het reglement van regering en het ministerie staat de eis dat taxibedrijven de franchisekosten voor hun chauffeurs verlagen. De Chinese overheid moedigt de klassieke taxibedrijven eveneens aan om zelf ook online diensten aan te bieden of te fuseren met bedrijven die dat nu al doen. Er zijn ook bepalingen over GPS en veiligheidsalarm.

Ernie (CC BY 2.0.)

Een taxi in Beijing. De Chinese overheid moedigt de klassieke taxibedrijven eveneens aan om zelf ook online diensten aan te bieden of te fuseren met bedrijven die dat nu al doen.

Verschillende steden preciseren verder de nationale regelgeving, zo onder meer qua prijssetting. In Beijing en Shanghai zijn het enkel de houders van een hukou (geregistreerde inwoner) die voor de betrokken diensten mogen rijden zodat migranten uit de boot vallen. Deze beperking geldt dan weer niet in Nanjing en ook in kleinere steden. Naar verluidt lokt Didi deze migranten sinds een half jaar naar deze steden. Interessant is ook de mededeling van Didi dat een miljoen van haar chauffeurs uit steenkool-, staal of andere staatsbedrijven komen; 1,2 miljoen waren oorspronkelijk werkloos en 179.000 zijn voormalige militairen. Zowel Didi als Uber gebruiken zelfstandigen voor hun diensten.

Niettegenstaande de dominantie van Didi proberen nieuwe spelers een positie te veroveren in de markt. De financiële leasing poot van “China Ever Bright Bank” investeert 5 miljard yuan (726 miljoen $) in de auto oproepapp “Dingding Yueche” van de groep “Pang Da Automobile Trade”. Daarnaast komt er nog “Shouqi Limousine and Chauffeur” bij dat tot de “Beijing Shou Qi Group” behoort. Naar verluidt werkt dit bedrijf in 30 grote steden met 8000 eigen voertuigen die dagelijks 40.000 ritten maken. De chauffeurs lijken in orde te zijn met de recente lokale reglementering. (Meer over Shouqi verderop in dit artikel.)

P2P prive autoverhuur

Een omwenteling staat ook te gebeuren in de sector van wagenverhuur. Bij particulier autoverhuur ontstaan P2P-netwerken die auto’s ter beschikking stellen in een groot gebied. Wanneer een lid een auto wil gebruiken, spreekt hij op voorhand telefonisch een tijdstip af of reserveert via het internet. Op het afgesproken tijdstip kan hij met een speciale chipkaart of sms-code de wagen afhalen op een afhaalpunt en hem daar later terugbrengen. Naargelang het gebruik krijgt het lid maandelijks een rekening gepresenteerd.

Het wagenpark bestaat uit nieuwe, milieuvriendelijke wagens die omnium verzekerd zijn.

De organisatie zelf is eigenaar van de auto’s en zorgt voor de administratie, verzekering, onderhoud e.d. van de wagens. Het wagenpark bestaat uit nieuwe, milieuvriendelijke wagens die omnium verzekerd zijn.

Het P2P-autoverhuren verschilt op diverse manieren van het klassieke autohuren. De openingstijden zijn niet beperkt tot de kantooruren; alles qua reservatie, oppikken tot het terug brengen van de wagen is zelfbediening; de verhuring kan per minuut, per uur of per dag; de gebruikers moeten vooraf goedgekeurd zijn; de brandstofkosten zijn inbegrepen en de voertuigen worden niet gecontroleerd na ieder gebruik.

In België kennen we Cambio dat over 720 auto’s beschikt in diverse Belgische steden. Ook het Amerikaanse Zipcar dat een afdeling is van “Avis Budget Group International” is ook al in ons land actief.

De twee grootste Chinese netwerken zijn PPZuche en ATZuche. Sinds de lancering te Beijing in 2015 groeit PPZuche maandelijks met 50%. Het kreeg toen 500 miljoen financiering mee en is nu actief in Shanghai, Shenzhen en Guangzhou met 20.000 leden. ATZuche begon in 2016 te Shanghai en liet zich opmerken met innovatieve voertuigtracering en een startsysteem zonder sleutel dat probleemloos in een andere wagen kan worden aangebracht. Deze bedrijven zitten nog met vragen over de aansprakelijkheid van de eigenaars voor hun wagens.

Ook de wettelijkheid bij het huren van persoonlijke wagens voor commercieel gebruik is nog niet waterdicht. Ze hopen dat zowel de nationale als de lokale regeringen hierover meer duidelijkheid zullen verschaffen. Experten geloven dat het bij twee tot drie groten zal blijven in de sector van P2P-autoverhuur. P2P-autoverhuurbedrijf UU Cars kondigde in oktober 2015 aan dat het zichzelf zou omvormen tot een carpool-bedrijf en daarmee belanden we bij de derde categorie in het autodelen.

© PPZuche

screenshot van de website van PPzuche

Carpoolen

Carpoolen is een betrekkelijk nieuw fenomeen in China. Hoewel het pas sinds 2009 een intrede deed in het land, wordt het fenomeen snel algemeen. Typisch voor China is dat dit hoofdzakelijk met groene auto’s gebeurt. In de States wordt aangenomen dat een carpoolvoertuig tussen zes en twintig auto’s vervangt.

Wereldwijd groeide de carpoolmarkt tussen 2006 en 2012 met 272% aan.

Wereldwijd groeide de markt tussen 2006 en 2012 met 272% aan. Het totaal aantal betrokken voertuigen zou volgend jaar in China 16.000 bedragen. Hoewel dit een peulenschil is in vergelijking met de totaliteit van 120 miljoen wagens in het land, betekent het toch een belangrijke startbasis. In 2012 waren er maar twee car‑sharing operators (CSOs), met 39 voertuigen. Nu zijn 5 operatoren actief in Beijing, Hangzhou, Wuhan, Shenzhen en Changsha. Terwijl het in den beginne startups waren, is er nu al een mixt van privé-, overheids- en buitenlandse operatoren.

CEO Tan Yi van carpool-firma Gofun legt uit dat het proces zo eenvoudig is als het downloaden van een app en het invullen van een online registratie. Iedereen met een rijbewijs kan instappen en rondrijden. Hij benadrukt dat een elektrische auto huren een stuk goedkoper is dan het roepen van een taxi. Gofun werkte tot voor kort met 1100 wagens die vervaardigd werden door autobouwer Chery. Eind dit jaar zou Gofun beschikbaar zijn in 20 steden met 15.000 wagens in totaal. Gedurende de eerstvolgende jaren zou geen winst worden gemaakt. De auto’s van Gofun worden minstens eenmaal per dag gebruikt om gemiddeld 30 km af te leggen.

Bij de CSOs zijn Eduo Auto en Evnet al gevestigde namen terwijl Weigongjiao en E‑car enkel met elektrische auto’s rijden en overheidssteun krijgen. Weigongjiao, wat minibus betekent, is van plan om de vloot de komende jaren uit te breiden tot 100.000 wagens. Het te Shenzhen in februari 2014 gelanceerde Car2Go, wordt door de internationale operator Car2Share geleid en is een Daimler initiatief. Andere operatoren zijn Feezu, YiyiZuche, EVCard, WK Zuche, Soda en EkaZuche.

Geraamd wordt dat 95% van de carpool auto’s voertuigen zijn op nieuwe energie.

Daarnaast lanceerden de producenten BAIC BJEV het GreenGo poolprogramma, SAIC Motor E‑sharing car, Geely Weigongjiao, Lifan Pand‑Auto en Shou Qi Group dus Gofun. Geraamd wordt dat 95% van de carpool auto’s voertuigen zijn op nieuwe energie. Die kunnen niet ver rijden, aldus Wang Lifeng van Togo, een van de weinige bedrijven die wagens op klassieke brandstof gebruikt. Vorig jaar werden meer dan een half miljoen elektrische wagens in China verkocht en dat had te maken met de vanaf januari verminderde overheidstoelagen.

Car2Go van Daimler beschikt over 1000 auto’s en 70 parkeerstations in 6 steden. Dit jaar zouden er 4000 voertuigen toegevoegd worden. Car2Go vraagt een voorschot/garantie van 99 yuan en als bijdrage 1,19 yuan/km en 0,59 yuan per minuut rijden. Parking, verzekering en brandstof zijn inbegrepen.

Vermits steeds meer geïnteresseerden voor het systeem opteren en de steden niet echt berekend zijn op speciale parkeerplaatsen wordt ook diefstal van wagens vastgesteld. Daarom is elke wagen uitgerust met GPS, zegt Wu Mao van Youche in Guangzhou. De hoofdstad van Guangdong telt vijf carpoolfirma’s. Yang Yang uit Chengdu vindt carpoolen beter voor haar korte trips door de stad in vergelijking met Didi een taxi te roepen. De kost is goedkoper, er zijn geen parkeerkosten en er zijn genoeg plaatsen waar de auto kan opgehaald worden, vindt ze. Zij is bij EVCAR die Rover (Rowe) en Chery als modellen heeft.

EVCAR is van plan de vloot tot 10.000 elektrische wagens uit te breiden. Onderdirecteur Liu Ke van van de ‘Sichuan Economic and Information Commission’ merkt op dat een gemiddelde privé-wagen maar 2 uur per dag wordt gebruikt terwijl de carpool wagen tot 8 keer per dag kan gebezigd. Sinds 2009 zouden zich in China al 330.000 personen lid hebben gemaakt van carpoolinitiatieven en dat is een derde van in Duitsland, een van ’s werelds grootste markten tot nog toe.

Carlos ZGZ (CC0)

Op een discussiedag over de wettelijke aspecten van carpoolen werd duidelijk dat zowel de politici als het algemene publiek zich nog te weinig bewust zijn van mogelijkheden en uitdagingen. Er zijn te weinig parkeermogelijkheden en te weinig oplaadpunten. Voorts blijven er vragen rond de aansprakelijkheid van de gebruikers en de vergunning van de operatoren.

Positief nieuws kwam er toen Beijing bekend maakte dat haar beperkingen op nieuwe nummerplaten niet gold voor de voertuigen op nieuwe energie. Zo kunnen de operatoren toch hun elektrische vloot uitbreiden. Voor een wettelijke regeling wordt uitgekeken naar een wetsvoorstel dat dit jaar in Duitsland werd ingediend.

Bremen en München werden op de bijeenkomst aangehaald als lokaliteiten die de operatoren parkeerplaatsen onder gunstige voorwaarden ter beschikking stellen. Als overgang tot een andere vorm van deeleconomie vermelden we nog dat Didi Chuxing tientallen miljoenen dollar investeert in het grootste fietsendeel platform Ofo.

Consultancy Roland Berger verwacht dat car-pooling markt in China de komende 5 jaar snel zal groeien. De vloot zou jaarlijks met 45% toenemen. Weinig operatoren komen echter uit de kosten. Vooreerst is de concurrentie sterk met taxi’s e.a. Om een break-even te realiseren is een dagelijkse bezetting van 20% nodig. Alle spelers zitten echter onder deze drempel.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 3190   proMO*’s steunen ons vandaag al. 

Word proMO* of Doe een gift