Léopold 7, een ethisch verantwoord biertje

Een fris biertje drinken dat op de duurzame manier gebrouwen is? Léopold 7, samengesteld met respect voor de strikte Belgische brouwtraditie, maakt dit mogelijk.

© Léopold 7

Léopold 7

De brouwerij van Léopold 7 zet zich op verschillende manieren in voor duurzaamheid. Tijdens het brouwen wordt afval zoals gist, brouwwater en reinigingsproducten verminderd of zelfs helemaal weggewerkt. Op die manier kiest het bedrijf voor een zo klein mogelijk impact op het milieu. De bierflesjes hebben geen etiket; er moet dus geen papier of lijm aan te pas komen. Alle ingrediënten zijn ook lokaal geproduceerd of afkomstig van organische landbouw. Die duurzaam gebrouwen Léopold 7 kan gedronken worden in de bijbehorende Brasserie de Marsinne.

Als grootste succes ziet Nicolas Declerq dat het bedrijf simpelweg goed functioneert: ‘We zijn een brasserie zonder financiële problemen, we zijn duurzaam, we hebben een zeer uitgesproken sociaal engagement, maar willen wel zelfvoorzienend zijn.’

‘Hoewel heel wat producenten ons dingen aanbieden die minder duur zijn, willen we toch lokaal blijven kopen, ook al zijn die producten duurder.’

Het bedrijf wil aantonen dat er ook alternatieven zijn. ‘We willen laten zien dat we duurzamer zijn dan het doorsnee bedrijf, dat we rendabel zijn en daarnaast ook sociale en culturele projecten op touw kunnen zetten. We zijn het meest trots op het feit dat we financieel goed bezig zijn. Mensen blijven ook bij ons en de sfeer zit goed. We zijn solide en rendabel.’

Toch is het bedrijf nog beperkt in haar capaciteit. ‘Het is moeilijk om een klein project te laten groeien zonder je aan bepaalde risico’s bloot te stellen. Elk jaar ontwikkelen we echter nieuwe projecten en evolueren we verder.’

En de grootste uitdaging van het project?  ‘Om eerlijk te zijn, ons engagement behouden.  Hoewel heel wat producenten ons dingen aanbieden die minder duur zijn, willen we toch lokaal blijven kopen, ook al zijn die producten duurder. We moeten blijven Belgische en lokale producten aankopen, zelfs als dat betekent dat we er meer voor moeten betalen.’

De Grote Prijs voor Toekomstige Generaties werd in 2007 in het leven geroepen om initiatieven te belonen die met succes de principes van duurzaamheid integreren in hun dagelijkse werking. Op de Zeronaut-blog worden alle laureaten van 2017 voorgesteld. De prijsuitreikingen vinden plaats op 16 november 2017 in Brussel. 

Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift