Waarom het onaanvaardbaar is dat goed weer nog steeds gevaarlijk is voor fietsers

Vorige week brak het zonnetje stevig door, maar op de Vlaamse wegen speelden zich donkere taferelen af. Het zware ongeval in Kasterlee trok veel aandacht naar zich toe. Een damesgroep fietsers werd er gegrepen door een wagen op een brede Kempische verbindingsweg. Toch was dit trieste ongeval slechts het topje van de ijsberg.

  • Grey World (CC BY 2.0) Grey World (CC BY 2.0)

Het Nieuwsblad maakte de som van een gitzwarte week op onze wegen: ‘In Vlaanderen vonden minstens 26 aanrijdingen plaats. Drie fietsers lieten het leven, net als een voetganger en een motorrijder. Vier bestuurders pleegden vluchtmisdrijf.’

En als we de weersvoorspellingen mogen geloven, stevenen we deze week af op een herhaling.

… want bij goed weer houden verkeersdeskundigen de adem al in.

Uiteraard zorgt het goede weer voor meer fietsers op de weg, maar dat zou toch niet mogen leiden tot meer ongevallen. Het toont vooral aan dat ons wegennetwerk niet voorzien is om de jaarlijkse toename aan fietsers en voetgangers bij goed weer in goede banen te leiden.

De totale onmacht van de overheid

Het is inmiddels bijna twee jaar geleden dat voormalig minister Galant met de handen in het haar alle burgers opriep voor tips om de Belgische verkeersveiligheid te verbeteren. Met de gevleugelde woorden ‘Ik ben een minister, geen tovenaar!’ gaf ze haar eigen onmacht toe. Dat was eind 2015.

Ondertussen zijn we 2017 en de radeloze Galant is verdwenen van het federale toneel. Voor ze zich in de Waalse politieke coulissen terugtrok, bestelde ze wel nog een studie bij het BIVV. Daaruit blijkt dat tragere snelheden tijdens de spits niet allen de capaciteit van onze wegen verhoogt, maar ook de milieu-impact verkleint en het aantal verkeerdoden met 6% doet dalen.

Galant’s vervanger François Bellot mijmerde vervolgens onbegrijpelijk van 130 km/u (lees 25 extra doden) op onze wegen…

In plaats van een onderbouwde studie met beide handen vast te pakken, werd ze vakkundig de nek omgewrongen.

Vlaams Minister Weyts ging terecht vol in de tegenaanval. Maar toen een maand eerder het voorstel om de snelheid om de Antwerpse ring te verlagen naar 70km/u nog eens ter sprake kwam, stond hij als eerste klaar om het te kielhalen.

De Vlaming uit de auto krijgen is al geen sinecure. Hem durven zeggen dat ie trager moet rijden al evenmin.

Tijd voor een nieuw verhaal

‘Het laaghangend fruit is geplukt, nu moeten we structurele en onpopulaire maatregelen durven nemen’, schreef Minister Weyts recent.

Het was dan ook in spanning uitkijken naar de superministerraad over veiligheid, incl. verkeersveiligheid. Deze leverde maar liefst 28 maatregelen … maar structurele en onpopulaire verkeersmaatregelen waren er niet te bespeuren.

Welgeteld twee punten beogen minder ongevallen. En zowel de nieuwe fiscale koterij voor beschermende motoruitrusting als hardere aanpak van zwaar alcoholgebruik (meer dan 1,8 promille) zijn nu niet meteen onpopulaire maatregelen.

De studie van het BIVV heeft het dus niet gehaald. De doelstelling van maximaal 200 doden op de Vlaamse wegen, blijft voorlopig nog ver buiten bereik. Het cijfer daalde vorig jaar, maar met meer dan 360 verkeersdoden gemiddeld over de laatste drie jaar, hebben we nog een heel lange weg af te leggen.

Hoog tijd dus voor een echte superministerraad rond verkeersveiligheid die harde, onpopulaire en structurele maatregelen neemt.

Voorlopig moeten we het doen met ons erbarmelijk wegen- en fietspadennet.

Misschien kunnen onze Vlaamse radionetten deze week een klein blokje toevoegen aan het ellenlange filenieuws: ‘Het belooft een prachtige week en verlengd weekend te worden. Beste automobilisten, matig uw snelheid. Wees extra voorzichtig bij populaire oversteekplaatsen. Neem ruim afstand bij het voorbijsteken van fietsers. En neem volgende keer gewoon de fiets of ga te voet wanneer je je brood gaat halen bij de bakker om de hoek. Het zonnetje schijnt immers!’

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift

Word proMO* of Doe een gift

Over de auteur