Heeft Colruyt de slimste koelkar ter wereld gemaakt?

Colruyt heeft zelf een nieuwe koelkar gemaakt. Big deal, right? Maar als ge de impact ervan begint in te schatten, piept ge misschien wel anders. Enfin, ik toch. Om te beginnen_ De kar heeft ruim de helft minder impact op de klimaatverandering dan een klassieke koelkar. Om precies te zijn, volgens de Product Environmental Footprint-methodologie van de Europese Commissie, 58% minder. 

[caption id=”” align=”alignnone” width=”427.0”]Benjamin De Cooman Benjamin De Cooman[/caption]

De nieuwe koelkar en hele logistiek erachter is van A tot Z door de Colruyt Group ontwikkeld. “ ‘t Is een beetje zoals Slush Puppy maar dan met ethanol in plaats van suiker”, begint ingenieur Benjamin De Cooman laconiek over het koelmiddel. Vroeger werd de vloeibare koolstofdioxide in een koelvak bovenaan de kar gepompt, nu worden alle wanden gevuld met liquid ice. Niet alleen maken ze zo, en mede dankzij de dunnere wanden, plaats vrij in de koelkar zelf (12% meer stockage mogelijk), de koeling van de voedingswaren gebeurt gelijkmatiger. Geen wortel heeft het te koel, geen courgette te warm. Last but not least ermee werken is handiger voor de gebruikers, zowel voor het vullen met dat liquid ice, als voor het laden en lossen van eetwaren. 

Buffer energiehuishouding

Het ijs wordt geproduceerd in Dassenveld, het logistiek zenuwcentrum van Colruyt in Halle, met installaties ontworpen door Benjamin De Cooman en andere leden van het EMS-team van de Colruyt Group (EMS staat voor Energie Milieu en Speciale projecten). En de koelkar is zo’n specialleke. Al is de link met energie vanzelfsprekend. De koeling gebeurt met duurzaam geproduceerde energie van eigen windmolens en zonnepanelen. “Maar de koude ketting blijft perfect gegarandeerd als we een dag geen nieuw ijs produceren”, aldus Benjamin. “Dat geeft ons een buffer in de energievoorziening, als er een wat minder wind of zon is, kunnen we koeling tijdelijk uitschakelen.” Het ijs wordt ook steeds hergebruikt, nog een ketting die netjes gesloten blijft.

Minder werk, minder transport

De koelkarren hebben bovendien 12% meer laadruimte, dat spaart op elke Colruyt camion enkele karren uit.
— Benjamin De Cooman

“Met de nieuwe kar kunnen we perfecte koeling garanderen tot 48 uur, vroeger was dat maar om en bij de 36 uur”, aldus Benjamin De Cooman. Door het feit dat die koude ketting langer gesloten blijft, worden uren werk gewonnen. Denk maar aan het overbruggen van sluitingsdagen, vroeger moesten de medewerkers in de winkels, vaker dan hun lief was, de koelkarren in de de grote koelruimte van de winkel rollen, nu hoeft dat bijvoorbeeld al niet meer. De koelkarren hebben bovendien 12% meer laadruimte, dat spaart op elke Colruyt camion enkele karren uit. 

Up next_ diepvries

Momenteel zijn er al ruim 600 nieuwe karren in gebruik, binnen ongeveer 3 jaar zullen alle oude koelkarren vervangen zijn. “Wij onderzoeken nieuwe technieken die efficiëntie en kostenbesparing opleveren en tegelijk onze milieu-impact verkleinen”, zegt Benjamin De Cooman. “Zo bestuderen we ook de toepassing van vloeibaar ijs voor diepvriestransport.”

Correct me if I’m wrong maar Colruyt lijkt zo één van die bedrijven bij wie de adagia ‘Wat we zelf doen, doen we beter’ en ‘keep it simple’ vaker wel dan niet opgaan. Alleen al daarom ben ik er fan van (en omdat ze van ‘t Pajottenland zijn). En in die geest en — zoals dat wel vaker gaat in ‘t Pajottenland — zonder poeha, hebben ze zelf naar alle waarschijnlijkheid de slimste koelkar te wereld gemaakt. Want een pak beter voor klimaat, mens en welvaart. Nice one!

Noot: Omdat ik in december een post schreef over Jef Colruyt en de windmolens, werd ik uitgenodigd door Colruyt om eens te komen kijken naar hun liquid ice innovatie. Dank hiervoor. Informatie over alle innovaties die met People Planet Profit te maken hebben zijn hier meer dan welkom op zeronaut. Hier nog enkele foto’s van het bezoek aan Dassenveld. 

Meer info_ simplysustainable.com


Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.