Hoe maak je een stad fietsvriendelijk? (3/3)
Dit is het laatste deel van een driedelige reeks over de impact van fietspaden op de fietsvriendelijkheid van steden. Lees hier het eerste en tweede deel. Hoe leg je snel en efficiënt een fietspad aan? De Texaanse stad Austin zette maar liefst 14 verschillende manieren op een rij. Naar eentje uit de rij verwees Zeronauter Floris in een andere blogpost: de ‘Armadillo’ van Cyclehoop. Het Gordeldier is gemaakt uit 100% gerecycleerde materialen en biedt steden en gemeentes een eenvoudige optie om fietsstroken aan te leggen. Een fietsstrook die fysiek afgescheiden is van de rijbaan, is sowieso een verbetering t.o.v. de klassieke suggestiestroken.
Zoals bleek uit de twee vorige posts in deze reeks, mag de impact van fietspaden op de fietsveiligheid niet onderschat worden. Toch is een hoge afscheiding door paaltjes niet altijd de beste keuze, omdat het voor zowel fietsers als wagens manoeuvreren stressvoller maakt. Hier zijn de lage armadillo’s een aantrekkelijk alternatief. Ze zijn niet nieuw, maar in Vlaanderen hebben we ze voorlopig nog niet gespot.
In Londen zijn er al een aantal experimenten met dit type fietspaden. Je kan het voorbeeld bekijken in onderstaand filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=vm61iaXl7MY
Zelf vind ik de armadillo’s een degelijke oplossing als ze geïntroduceerd worden binnen een duidelijke fietsvisie. Zo moet het fietspad breed genoeg zijn zodat je kan voorbijsteken en moet er een fietspadennetwerk zijn doorheen de stad. Hieronder vind je ook het overzicht van de verschillende manieren om een fietspad aan te leggen in de stad en hun score ten opzichte van elkaar.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2790 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Nieuws
-
Nieuws
-
De Ontwikkelaars
-
Reportage
-
Nieuws
-
Nieuws