Meer fietsers, veiliger straten en omgekeerd

Sommige fietsers vinden dat ze altijd voorrang moeten krijgen op de auto. Zonder roekloos te zijn, ben ik er zo één. De wetenschap steunt me daarin, of toch ongeveer. De waarneming is de volgende_ hoe meer fietsers, hoe veiliger de straten in een stad worden. Dat effect werd waargenomen in steden in 16 Europese landen, Australië en 68 steden in Californië.

Volgens de onderzoeker, professor John Pucher van de Rutgers Universiteit, auteur van City Cycling samen met Ralph Buehler (MIT, 2012), loopt de causale relatie in twee richtingen_ hoe veiliger de straten, hoe meer fietsers. Hoe meer fietsers, hoe veiliger de straten. Een van de verbanden die wordt gelegd is dat automobilisten die ook fietser zijn, meer oog hebben voor fietsers en het een gewone zaak vinden dat ze de straten delen met anderen.

Maar lang niet iedereen ziet dat zo, zoals de tweets via @cyclehatred illustreren (ontdekt via Merel Claes).

6-640x1255

Illustraties: fietsveiligheid handleiding uit 1940 via noowz.nl

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.