Ontdek hoe duurzaam jouw favoriete merk is!

Lang geleden was er eens een man die op zoek ging naar een nieuwe spijkerbroek (nu weet je meteen ook zijn nationaliteit) in het winkelwalhalla van Amsterdam zijnde de Kalverstraat. Hij zocht niet zomaar een broek, maar een ‘schone broek’ zo eentje die niet in lamentabele werkomstandigheden werd gemaakt, ergens ver weg hiervandaan. De man kwam van een kale reis thuis, weliswaar met een broek, maar geen duurzame helaas.

“Hoe is het mogelijk!”, dacht hij, “dat er nauwelijks duurzame mode te vinden is”. “En hoe komt het  dat er zo weinig kritische vragen gesteld worden door consumenten en fabrikanten over de omstandigheden waarin hun nieuwste aanwinsten worden gemaakt?”.

Dus ging hij, Niels Oskam, zelf online uitvlooien hoe merken en modeketens scoren op de duurzaamheidsbarometer. Hij deed dit volgens vooropgestelde criteria met de klemtoon op klimaatvriendelijkheid, milieuvriendelijkheid en eerlijke handel. Vervolgens rangschikte hij de resultaten (vandaar rank a brand dus) van hoog A (=Topmerk, moet je kopen) naar laag E (= hand nog even op de knip).

De tijd deed z’n werk, de ramp in Rana Plaza de rest. Ondertussen helpen tal van vrijwilligers hem met dit opzoekingswerk want het duurt  16 dagen om een merk volledig uit te pluizen volgens deze vooropgestelde criteria.  De site “Rank a Brand” groeide uit tot meest duurzame merkenvergelijkingssite van Europa met ruim 600 merken voor kleding, elektronica, telecom, media en eten & drinken. En er is ondertussen ook een handige app waarmee je meteen je favoriete merk kan screenen tijdens het shoppen. Je zal ervan versteld staan dat duur en chique niet per se voor duurzaam staat, het resultaat kan verrassend zijn!

Heb je een minuutje?

Maar ook jij kan iets doen… Want zo staat er op de site “Toen we met Rank a Brand begonnen vroegen we aan verschillende merken waarom ze nog zo weinig aan duurzaamheid deden. Het antwoord was vaak_ ‘de klant vraagt er niet naar’. De klant is dus koning. Als jij vraagt naar duurzame producten dan komen die er.” Dus wees de luis in de pels en por je lievelingsmerk om nog verder te gaan in duurzaamheid.

De klant is inderdaad koning en het laatste wat we willen worden is een keizer zonder kleren. Toch?

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.