Carnaval-vervuiling is ook vervuiling

Weg met dode confetti, leve de levende confetti

Travis Wise / Flickr (CC BY 2.0)

Hoe je het ook draait of keert: we zijn bezig met versnipperd papier te dumpen, of nog erger, kleine stukjes plastic. Dit dan onder het mom van een traditie.

Carnaval is een heerlijke periode van het jaar waarbij zelfs de klimaatopwarming de vlokken niet kan tegenhouden, al is het geen echte sneeuw maar confetti. Verkleed zwalpen we door de straten, genietend van de hoempapamuziek. We voelen ons episch doordat we een zee van papiervlokken trotseren.

Maar de milieuvrienden dreigen een stokje in de praalwagenwielen te steken. Hoe je het ook draait of keert: we zijn bezig met versnipperd papier te dumpen, of nog erger, kleine stukjes plastic. Dit dan onder het mom van een traditie.

Dankzij de innovaties in de confetti-industrie bestaat er nu confetti die bio-afbreekbaar of waar kleine bloemzaadjes in zitten.

Moeten we onze identiteit dan verloochenen en deze traditie vieren zonder confetti? Is dat niet als een café zonder bier?

We kunnen dit euvel oplossen door tegelijkertijd een ander werkpuntje aan te pakken. Naast sluikstort hebben we namelijk ook bitter weinig bloempjes en bijtjes in ons land. En dankzij de innovaties in de confetti-industrie bestaat er nu confetti die niet alleen bio-afbreekbaar is, maar waar ook kleine bloemzaadjes in zitten.

De meeste carnavalstoeten laten - naast soms wat verontwaardiging - een spoor van vervuiling achter. Wanneer men achteraf de straten weer schoonmaakt, blijft er altijd wat liggen op de meest gekke plekken. Stel je nu eens voor dat we enkele maanden na carnaval een spoor van bloeiende bloempjes zien?

Dan verspreiden we niet alleen eendagshumor, maar ook een levende stoet van prachtige kleuren die de mensen nog maanden lang kan bekoren.

Op die manier boosten we niet alleen de reputatie van carnaval, maar fleuren we ook het grijze, humorloze stadslandschap een beetje op.

Louis De Jaeger heeft als missie om België te verduurzamen in alle aspecten. Hij doet dit met het Food Forest Institute, zijn tuin- en landschapsarchitectenbureau Commensalist, met de #ByeByeGrass-campagne, de #LaatZeLiggen-campagne en door artikels en een boek te schrijven over de toekomst van de landbouw.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 2940   proMO*’s steunen ons vandaag al. We hopen 2021 te kunnen starten met 3000 proMO*‘s, word jij er één van?

Word proMO* of Doe een gift