Elektrische bussen zijn bezig aan opmars in Europa

Tegen 2020 zal meer dan een op de twintig lijnbussen in Europa elektrisch rijden. In meer dan veertig Europese steden lopen al projecten, blijkt uit een recent rapport van het Zero Emission Urban Bus System Project.

  • Ian hale CC BY-NC-ND 2.0 Volledig elektrische bus in Brugge Ian hale CC BY-NC-ND 2.0

Al negentien busbedrijven en overheden, die openbaar vervoer verzorgen in 25 Europese steden, hebben een e-busstrategie opgesteld tot de periode 2020. In dat jaar moeten er meer dan 2500 elektrische bussen rijden in de steden, of 6 procent van de totale aantal van 40.000 bussen, meldt de Internationale Associatie voor Openbaar Vervoer (UITP) deze week.

Meer dan dertien busbedrijven en overheden in nog eens achttien andere Europese steden hebben een strategie tot 2025. Tegen die tijd willen ze meer dan 6.100 elektrische bussen op de weg hebben, 43 procent van hun totale aantal van 14.000.

China is voortrekker

Wereldwijd reden volgens het rapport, dat eind december verscheen, in 2015 ongeveer 173.000 elektrische bussen rond. China is de absolute voortrekker met meer dan 98,3 procent -goed voor 170.000- van het wereldwijde aantal.

Brugge had in oktober 2015 de Belgische primeur met drie volledig elektrische bussen.

Europa volgt na Azië met meer dan 1300 bussen die al rijden of in bestelling zijn.

Het gaat om bussen op een batterij die ‘s nachts of op andere momenten opgeladen kan worden, hybride bussen en trolleybussen met batterijen voor momenten dat ze los zijn van de bovenleiding.

Het grootste aantal bussen van deze types is te vinden in het Verenigd Koninkrijk: 18 procent van de Europese elektrische bussen. Daarna volgen Nederland, Zwitserland, Polen en Duitsland met elk 10 procent.

Eindhoven introduceerde in december in één keer 43 nieuwe elektrische stadsbussen, qua aantal een primeur voor Europa. Brugge had in oktober 2015 de Belgische primeur met drie volledig elektrische bussen.

Laat een reactie achter

Javascript is vereist om dit formulier te gebruiken.

LEES OOK

Jan Truter (CC BY-NC-ND 2.0)
Het aantal steenkoolcentrales in ontwikkeling is wereldwijd dramatisch achteruitgegaan in 2016, vooral door een veranderend beleid in Azië.
V.T. Polywoda CC BY-NC-ND 2.0
Wereldwijd wordt elk jaar meer zonne-energie geïnstalleerd. In 2016 lag de nieuwe capaciteit 50 procent hoger dan het jaar ervoor. De groei is vooral te danken aan China en de Verenigde Staten.
© Airbus
De luchtvaartsector groeit zo snel dat het de eigen inspanningen om de CO2-emissie te reduceren, zal neutraliseren.
Daniel X. O'Neil (CC BY 2.0)
Verzekeraar Aegon en vijftien andere grote investerings- en verzekeringsbedrijven roepen de overheden van de G20 op om fossiele brandstoffen niet langer te subsidiëren na 2020.
Nooit meer tonen X

Ontdek

MO*nieuwsbrieven

Schrijf je in op onze gratis nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van het belangrijkste mondiaal nieuws.

Facebook/Twitter

Blijf op de hoogte van het belangrijkste mondiaal nieuws.

MO*magazine

Abonneer je op ons unieke kwartaalmagazine voor slechts € 28.

Een abonnement nemen

MO*papers

Abonneer je op de gratis digitale achtergronddossiers (pdf) over actuele mondiale thema’s.