Geen vuile diesel uit Antwerpen naar Afrika meer

Vijf West-Afrikaanse landen stoppen met de import van ‘vuile’ diesel uit Europa. Nigeria, Benin, Togo, Ghana en Ivoorkust maken een vuist tegen Europese brandstofhandelaars maar ook tegen de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen.

  • © Carl De Keyzer/Magnum Europese bedrijven dumpten vuile diesel op Afrikaanse markt © Carl De Keyzer/Magnum

Eerder dit jaar bracht de ngo Public Eye aan het licht dat grote Europese bedrijven zoals Trafigura, Vitol en BP zwaar vervuilde diesel leveren aan West-Afrikaanse landen. De brandstof bleek soms tweehonderd keer meer zwavel te bevatten dan volgens de Europese standaarden is toegestaan.

De oliebedrijven stelden in een reactie op het rapport dat niet zij, maar de importerende landen de standaarden bepalen waaraan de diesel moet voldoen.

Signaal

‘West-Afrika stuurt nu een sterk signaal uit dat het deze vuile brandstoffen uit Europa niet meer wil’, zegt Erik Solheim, hoofd van UNEP. Het besluit om strengere standaarden in te voeren en zo de uitstoot van schadelijke stoffen terug te dringen, laat volgens UNEP zien dat de landen de gezondheid van de bevolking voorop stellen.

Solheim noemt het besluit een voorbeeld voor andere landen, omdat luchtvervuiling elk jaar de doodsoorzaak is van miljoenen mensen wereldwijd.

Eigen raffinaderijen

De West-Afrikaanse landen passen niet alleen hun brandstofstandaarden aan, maar gaan ook hun eigen raffinaderijen upgraden. Die moeten in 2020 aan dezelfde hogere standaarden voldoen. De Nigeriaanse minister van Milieu, Amina J. Mohamed, noemt de aanpassing van de standaarden ‘een grote stap voorwaarts’ in de aanpak van vervuiling door gemotoriseerd verkeer. ‘We beperken zwavel in brandstof van 3000 deeltjes per miljoen tot 50 per miljoen. Dat zal een grote verbetering van de luchtkwaliteit in steden tot gevolg hebben, en ons de mogelijkheid geven standaarden voor moderne voertuigen te omarmen.’

Wat doet Antwerpen?

De brandstoffen werden volgens Public Eye gemengd in de ARA-zone, die wordt gevormd door de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen. Daar heeft een aantal bedrijven eigen faciliteiten. Naar aanleiding van het rapport stemde de Amsterdamse gemeenteraad vorige week in met een motie om de productie (blending) van giftige brandstoffen in de haven te verbieden. Dat zou gebeuren via een convenant met bindende afspraken met de bedrijven die in de Amsterdamse haven opereren. Amsterdam pleit verder ook voor een internationale samenwerking, onder meer met Antwerpen.

Of Antwerpen daarin mee wil gaan? MO* legde de vraag voor aan zowel het Antwerpse Havenbedrijf als de havenschepen. Dra meer. 

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Over de auteur

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.