Zuiderpershuis, 1992-2012

De kogel is door de kerk, de strijd gestreden, na twintig jaar kleur gegeven te hebben aan het Antwerpse, en bij uitbreiding Belgische, cultuurbeeld moet het Zuiderpershuis de deuren sluiten.

  • WCC Zuiderpershuis WCC Zuiderpershuis

Al heeft de beslissing van het kabinet van minister Schauvliege om niet langer subsidies toe te kennen ongetwijfeld de doodsteek betekend, toch blijft ook de (oude) beleidsploeg van het Zuider­pers­huis zelf niet buiten schot. Het cultuurcentrum kon al sinds 1996 op een rijke subsidietoelage rekenen, maar laat desondanks toch een financiële put van ruim 350.000 euro achter.

Het is tekenend voor deze tijd en onze maatschappij: we steken onszelf almaar dieper in de schulden en gaan ondertussen fluitend door zonder aan eventuele gevolgen te denken. Als we terug een gezonde maatschappij willen worden, moeten we van dat kapitalistische nonsensbeleid afstappen.

Maar laat ons eerlijk blijven, al van in de middeleeuwen rekent de kunstensector op het mecenaat, eerst van de adel en de kerk, later van de industrie en de overheid. Als we kijken hoe de subsidiebudgetten herverdeeld werden valt onmiddellijk op dat er zwaar gesneden werd in alles wat ook maar een beetje naar multicultuur ruikt (Sfinks, Zuiderpershuis, Reggae Geel, …) ten voordele van het toch zeer beperkte publiek dat van jazz en klassieke muziek houdt.

Minister Schauvliege lijkt daarmee een politieke traditie in dit land in ere gehouden te hebben, want het is al jaren bon ton dat machtspartijen die ten allen koste een bepaalde partij (Vlaams Belang, N-VA) van de macht willen houden, dit net proberen te doen door zoveel mogelijk van het programma van die partijen al op voorhand uit te voeren. 

Ondergetekende ziet de komende machtsovername van N-VA nu al met lede ogen tegemoet. Het wordt een grauwe en stille herfst, maar het Zuiderpershuis zal ongetwijfeld nog lang in de harten van vele muziekliefhebbers verder leven. Ik ben trots dat ik er daar eentje van ben.

Tim Ianna is muziekjournalist voor Tropicalidad.be en Reggae.be.

Dit artikel verscheen eerder op Tropicalidad.be.

LEES OOK

Turgut Durduran (CC BY-NC-ND 2.0)
- Alles goed? - Goh ja, druk hé.  - Ah, hoe komt het?
Wat komt er uit de bus wanneer je acht Congolese, acht Chinese en zeven Belgische studenten drie weken laat nadenken over de mondiale uitdagingen van morgen?
© Aurélie Hombroukx
Wat als je gezinssituatie zich er niet toe leent om je vakantie in het buitenland door te brengen?
copy Brecht Goris
Bie Van Craeynest stapte mee in de Brusselse manifestaties tegen de oorlog in Gaza. Naast betogen deed ze wat de camera's niet deden: in dialoog gaan met de relschoppers.

Laat een reactie achter

Javascript is vereist om dit formulier te gebruiken.

David (niet gecontroleerd)

Pff.. Weer typisch 'shoot the messenger' verhaal. Het bestuur laat een put na, programmeert eenzijdig, trekt minder volk, maar het zal wel de politici hun fout zijn. En nog beter: ze versterken hier mee het Vlaams Belang! Op DeWereldMorgen verschenen heel wat kritischere reacties: "Het was eerder een West-Afrikaans Cultuurcentrum (of burkinees) geworden." of "Op de Waalse Kaai zaten ze vast in een 8ties formaat." En "De subsidies dienden ter persoonlijke verrijking van de directie en met als gevolg een put van 350.000 euro door 'slecht beheer'." Wat moet een overheid dan doen? Blijven slecht bestuur verder subsidiëren terwijl er andere goed werkende culturele organisaties die centen even hard nodig hebben? Het is niet omdat je 'multicultureel' in je programmatie staan hebt, dat je dat ook uitvoert...

Tim Ianna (niet gecontroleerd)

Beste, Mij dunkt dat uw reactie eerder ongenuanceerd is. Ik ben jaren naar het Zuiderpershuis geweest en heb daar heus niet alleen West-Afrikaanse concerten gezien, maar ven goed Joodse Klezmer, Colombiaanse Cumbia, enzovoort. Ik begin mijn opiniestuk met op de vorige beleidsploeg te schieten, maar daar leest uw met uw al op voorhand gevormde mening ("daar zijn we eindelijk vanaf") netjes over... Misschien had u het Zuiderpershuis eerst eens een bezoekje moeten brengen voor vrolijk het subsidiebeleid van de regering in de bloemetjes te zetten?

David (niet gecontroleerd)

Jij schrijft: "Als we kijken hoe de subsidiebudgetten herverdeeld werden valt onmiddellijk op dat er zwaar gesneden werd in alles wat ook maar een beetje naar multicultuur ruikt (Sfinks, Zuiderpershuis, Reggae Geel, …) ten voordele van het toch zeer beperkte publiek dat van jazz en klassieke muziek houdt." terwijl een theatergroep als Rataplan net behouden is omdat ze in een multiculturele buurt goed werk doet. Ik vind het echt vreemd dat je dat in de 'traditie' van antimulticultuur ziet. Als multicultuur zo belangrijk is, is het toch ook belangrijk dat de overheid degene ondersteunt die dat op een goede manier brengen?

Tim Ianna (niet gecontroleerd)

David, ik ga daar in theorie mee akkoord en zelfs wat het Zuiderpershuis betreft zou je dan nog ergens een punt kunnen hebben, maar die vlieger gaat helaas niet op wat Sfinks en Reggae Geel betreft (dit laatste festival had zonet nog een record aantal bezoekers!) en wat is "het op een goede manier brengen"? Dat heeft blijkbaar niets met bezoekersaantallen te maken dan... dus dan komen we bij het subjectieve "iets al dan niet goed vinden"... niet mijn manier van oordeel vellen maar soit...

David (niet gecontroleerd)

Zeker, is het nadeel van beoordelingscommissies, erg subjectief. Bij Reggae Geel denk ik eerder: als je 54.000 mensen trekt met een festival, hoeveel subsidies heb je dan (nog) nodig?

Tim Ianna (niet gecontroleerd)

@ David: Klopt wel enigszins en voor zover ik weet liggen ze er bij Reggae Geel niet echt van wakker, maar het blijft natuurlijk ook een leuke aanmoediging hé. Wat ik trouwens ok vreemd vind is dat men blijkbaar alleen een alles of niets beleid voert, waarom niet bijsturen door eerst gewoon te verminderen ipv gelijk alles af te nemen?

Cédric Raskin (niet gecontroleerd)

Beste Tim en andere fans van het Zuiderpershuis, Even een reactie van een intussen ex-medewerker van het inmiddels ontbonden Wereldculturencentrum (WCC) Zuiderpershuis. Het failliet van het WCC Zuiderpershuis heeft inderdaad niets te maken met onze minister, hoe cultureel onwetend ze ook is. Zij heeft er naar mijn weten nooit een voet binnengezet, en ik durf zelfs te betwijfelen of ze ooit van het centrum had gehoord voor de subsidieperikelen. De beoordelingscommissie is ook niet de (enige) echte boosdoener. Al kan je je wel ernstig vragen stellen als er van de commissieleden die je subsidiedossier beoordelen maar eentje is die je huis kent. Het WCC was een beetje de vreemde eend in de 'multidisciplinaire centra'-bijt, omdat zowat alle organisaties die daaronder vallen, vnl. met beeldende kunst bezig zijn. En de commissie dan ook enkel bestaat uit hoge pipo's uit de beeldende kunstsector. Eén enkel commissielid kende het WCC wél, en laat juist die persoon een persoonlijke wrok tegen het centrum koesteren omdat hij met zijn organisatie een hele tijd geleden uit het huis gezwierd werd door de toenmalige directie. Dat de beoordeling van het subsidiedossier bovendien voornamelijk gebaseerd is op het verleden - lees: de persoonlijke vete -, i.p.v. op de vernieuwde artistieke ambities van het centrum, is dan weer een andere discussie. Maar het schoentje wringt inderdaad duidelijk bij het nogal dictatoriale (wan)beleid, dat sinds het begin van het WCC berustte bij één enkele persoon/directrice. In de loop van de jaren stelde de directrice annex artistiek leider ook wel een zakelijk leider aan, maar die had nooit iets te zeggen: hij was immers ondergeschikt aan de directie. En uitte hij kritiek, kreeg hij een weinig diplomatische bolwassing, en verliet hij gefrustreerd het huis. Niks budgettaire controle dus, en zo bouw je snel 350.000 euro schulden op. Dat diezelfde directrice, die sinds december vorig jaar mooitjes op pensioen vertrok, het overigens heeft gepresteerd om op één jaar tijd, in haar allerlaatste jaar, de schuldenberg zowaar nog te verdubbelen, daar kraait geen haan naar. En dat de volledige raad van bestuur, gedesinteresseerd als ze altijd is geweest, al jaren op de hoogte was van de groeiende schulden maar de begroting altijd opnieuw bleef goedkeuren, zonder ook maar enige actie te ondernemen, ook daar hoor je niets over. Nee hoor, de voorzitter zit nu zielig het slachtoffer uit te hangen: de Stad Antwerpen wilde het huis niet subsidiëren, ocharme toch. Dat hij 'vergeten' was een constructiever inkomstenalternatief uit te werken, terwijl verschillende medewerkers binnenshuis hem daartoe ideeën aanreikten, wordt er uiteraard ook niet bij verteld. Binnenshuis werden de laatste jaren door de jongere generatie verschillende initiatieven uitgewerkt om het veel te conservatieve - en volledig achterhaalde - beleid bij te stellen. Maar hoewel het huis een open geest uitstraalde, was die openheid binnenshuis ver te zoeken. Njet tegen vernieuwing, kritiek hoort hier niet thuis. Zou er een nieuw wereldculturencentrum kunnen herrijzen uit de assen van het oude? Het lijkt mij maar weinig mogelijk. De wereldmuziek-productiekosten (reiskosten, visa, verblijf...) zijn veel te hoog, zeker omdat de muziek te gespecialiseerd voor de happy few. Dus uit ticketverkoop, met al dan niet merchandising, krijg je nooit genoeg inkomsten. In een cultuurbeleid dat gefocust is op mainstream producties voor de brede doelgroep, kan een dergelijk centrum dan ook niet overleven. Toch hoop ik dat vroeg of laat toch een paar mensen de handen in elkaar slaan, zodat wereldmuziek alsnog een plaatsje kan krijgen in ons muzieklandschap. En dat het cultuurbeleid het belang inziet van de vernieuwende tendens die wereldmuziek biedt in het muzieklandschap. Kijk maar eens naar de jazz- en andere muziekconservatoria die alsmaar meer fusions aangaan met zogenaamd 'traditionele' 'authentieke' muziekstijlen... Ik hoop ook dat met dit débâcle andere culturele huizen - want er zijn nog een paar huizen die even dictatoriaal als het WCC worden beheerd door een directeur 'van de oude stempel' - wat meer zelfkritisch worden, opdat zij bij de volgende subsidieronde niet nét evenzeer het deksel op de neus krijgen. Afin, dit wilde ik toch even kwijt. Cédric Raskin Ex-medewerker

wim lippens (niet gecontroleerd)

hier sluit ik mij volledig bij aan cédric, eveneens ex-medewerker wim lippens