Afghanistan domineert buitenlands nieuws in VS

In 2009 werd het buitenlandse nieuws in de Amerikaanse tv-journaals veruit gedomineerd door de oorlog en de groeiende Amerikaanse betrokkenheid in Afghanistan. Uit het jaarlijkse Tyndall Report blijkt ook dat buitenlandse berichtgeving nog altijd erg weinig aandacht krijgt in de VS.
Afghanistan kreeg in totaal 735 minuten aandacht op de avondjournaals van ABC, CBS en NBC, de belangrijkste bron van nieuws voor de meerderheid van de Amerikanen. Dat is vier keer zoveel als Irak, dat het voorbije decennium het buitenlandse nieuws domineerde en waar nog steeds meer dan 100.000 Amerikaanse troepen gelegerd zijn. Na Afghanistan was Iran het tweede meest besproken land met bijna 250 minuten, waarvan bijna twee derde over de verkiezingen in juni en de onrust die daarop volgde.

Na Irak op de derde plaats volgden het Israëlisch-Palestijnse conflict met 132 minuten, waarvan 102 minuten in januari tijdens het Israëlische offensief. De overige 30 minuten waren verspreid over de elf andere maanden.

Ondanks hun belang voor de Amerikaanse economie bleven Europea en Azië bijna volledige afwezig uit de berichtgeving, met uitzondering van Noord-Korea. Ook over Latijns-Amerika en Afrika was vrijwel geen nieuws, en aan de klimaattop in Kopenhagen spendeerden de drie netwerken amper 76 minuten.

Weinig internationaal nieuws



Uit het rapport blijkt dat alle buitenlands nieuws samen, zo’n 3.750 minuten, amper een kwart van de in totaal 15.000 minuten nieuws uitmaakte. Dat is een lichte stijging ten opzichte van 2008, toen het buitenland maar goed was voor 18 procent van het nieuws, dat grotendeels gedomineerd werd door de presidentsverkiezingen en de financiële crisis.  

“Het nieuws is ook in 2009 compleet gedomineerd door de binnenlandse economie, en dat is niet verrassend gezien de ernst van de recessie”, zegt Andrew Tyndall de auteur van het rapport. “Aan de andere kant kwam veel ruimte vrij na de presidentsverkiezingen, en maar een klein stukje daarvan is gevuld met internationaal nieuws”.

Naar schatting 23 miljoen Amerikanen kijken naar de journaals op ABC, CBS en NBC. Hoewel nieuwszenders als CNN Fox News en MSNBC opgang maken, blijft hun publiek veel kleiner. Uit een onderzoek van het Pew Research Centre for the People & the Press in 2008 bleek tdat 71 procent van de bevolking televisie als belangrijkste bron voor nationaal en internationaal nieuws ziet.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 3181   proMO*’s steunen ons vandaag al. 

Word proMO* of Doe een gift