Algerijnse consument voelt EU-associatieverdrag in portemonnee

Nieuws

Algerijnse consument voelt EU-associatieverdrag in portemonnee

Kaci Racelma

25 september 2005

De Algerijnen laten zich het associatieverdrag met de EU smaken. Ingevoerde levensmiddelen als pasta, margarine, fruitsap en bier zijn goedkoper geworden in Algerije sinds de overeenkomst met Europa op 1 september in werking is getreden. Van de nadelige gevolgen ligt maar een minderheid van de Algerijnen wakker.

Het associatieverdrag heeft 2.400 Europese producten in Algerije van invoerheffingen bevrijd. Ingevoerde levensmiddelen zijn daardoor betaalbaar geworden voor de gemiddelde Algerijn.

Omgekeerd kunnen Algerijnse producenten dadels, appels en sinaasappels tolvrij in Europa op de markt brengen. Maar er zullen ook verliezers zijn van de vrijere handel tussen Europa en Algerije. De Europese invoer dreigt oneerlijk te concurreren met producten van hier, vrees A. Ali, een bediende van het Nationaal Zuivelbureau. Dat zou nogal wat bedrijven in moeilijkheden kunnen brengen. De Algerijnse consument heeft een veel grotere hang naar ingevoerde producten, zucht T. Smail van Cométal een onderneming die constructiemateriaal uit metaal produceert. Dat kan onze bedrijven hier parten spelen.

Andere ondernemers hebben minder schrik. Wij maken ons geen zorgen, zegt Ali Aoun, de PDG van de Algerijnse farmaciegigant Saidal. De tariefverlaging tussen de EU en Algerije maakt veel grondstoffen van de geneesmiddelenproducent goedkoper. De concurrentie wordt scherper, maar Aoun denkt dat Saidal door middel van prijsverlagingen zal kunnen standhouden.

Nasri Ali Bey, vice-voorzitter van de Nationale Vereniging van Algerijnse Exporteurs, gelooft dat het associatieverdrag Algerije in sommige sectoren tot 20.000 nieuwe banen kan opleveren. Ook de voorzitter van het Algerijnse ondernemersverband, Habib Yousfi, blaakt van optimisme.

Het Algerijnse ministerie van Industrie helpt sinds mei kleine en middelgrote bedrijven zich voor te bereiden op de concurrentieslag met Europese bedrijven. De komende zes jaar is daarvoor jaarlijks 136 miljoen euro ter beschikking.

Economen denken dat producenten uit sectoren als zuivel en textiel het erg moeilijk gaan krijgen. Bij andere bedrijven hangt het ervan af hoe goed ze zich kunnen aanpassen aan de nieuwe eisen van de markt. De Algerijnse ondernemers waren gewend zich uit de slag te trekken. Nu moeten ze hun gewoonten veranderen om op een solide basis te kunnen herstarten, oordeelt B. Madjid, ee econoom uit Kabilië.

Intussen halen de Algerijnse consumenten hun hart op. De prijsverlaging van levensmiddelen is vooral een meevaller voor de Ramadan-voorbereidingen. De islamitische vastenmaand, die dit jaar in oktober begint, is paradoxaal genoeg ook een maand waarin op de toegelaten tijdstippen veel en goed wordt gegeten. (PD)