Amerikaanse klimaatlobby groeit exponentieel

Nieuws

Amerikaanse klimaatlobby groeit exponentieel

21 mei 2009

Klimaat wordt aan sneltempo een belangrijker thema voor lobbyisten in de VS nu er een omvangrijke klimaatwetgeving op komst is. Dit jaar voeren al 140 nieuwe bedrijven en organisaties intens lobbywerk uit rond klimaatverandering, zo stelt het Centre for Public Integrity (CPI).

Uit het rapport “The Climate Lobby’s Nonstop Growth” blijkt dat in totaal 880 bedrijven en organisaties gerapporteerd hebben aan de Senaat dat ze in het eerste kwartaal van 2009 lobbywerk rond de klimaatverandering hebben verricht. Dat is een groei met zo’n 14 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Microsoft, Google, en eBay zijn bij de technologische voortrekkers van de lobby, hoewel die nog grotendeels gedomineerd wordt door grote energieverbruikers en –producenten. Meer dan de helft van de bedrijven bestaat uit fabrikanten, energiebedrijven of olie- en gasbedrijven.

Wetsvoorstel

“Het grote verschil tussen dit jaar en vorig jaar is dat toen niemand dacht dat er een klimaatwet zou komen, met George Bush in het Witte Huis”, zegt Deborah Sliz, hoofd van de lobbyfirma Morgan Meguire, die die water- en elektriciteitsbedrijven uit het hele land vertegenwoordigt.

Daar is nu verandering in gekomen: de Democraten Henry Waxman en Edward Markey willen deze week een wetsvoorstel voor de American Clean Energy and Security Act indienen. Ze stellen een complexe emissiehandel voor die gradueel de uitstootrechten van bedrijven vermindert.

Uit de analyse van CPI blijkt dat steeds meer en diverse bedrijven proberen te wegen op de besluitvorming. Zo mengt de voedingssector zich steeds nadrukkelijker in het debat. De sector maakt zich zorgen over een stijging van de energiekosten onder eender welk programma dat de uitstoot van CO2 probeert te beperken. Onder het Waxman-Markey voorstel zijn gratis uitstootrechten voor de energiebedrijven en voor de noodlijdende auto-industrie, maar de voedingssector heeft geen uitzondering gekregen tot nog toe.

Strengere normen

Verschillende bedrijven hebben ook een nieuwe coalitie opgericht, Business for Innovative Climate & Energy Policy (BICEP), die ijvert voor nog scherpere limieten voor co2-uitstoot tegen 2020 dan het voorstel van Waxman en Markey. Het gaat onder meer om Sun Microsystems en eBay, merknamen als Nike en Levi Strauss en de koffieketen Starbucks.

“De stemmen die meestal op Capitol Hill gehoord worden zijn die van de grote uitstoters”, zegt Marcy Scott Lynn, directeur duurzaam ondernemen voor Sun Microsystems, één van de stichtende leden van BICEP. “Wij brengen een nieuwe stem in de conversatie. We hebben echt de wil om klimaatwetgeving te zien die zin heeft.”

Door al dat lobbywerk is het wetsvoorstel inmiddels al de helft langergeworden, tot negenhonderd pagina’s. “Er  moet met zoveel verschillende belangen rekening worden gehouden, en beleidsmakers moeten die zorgen in verzoening brengen met de doelstelling om de klimaatverandering tegen te gaan”, zegt Marianne Lavelle, auteur van de CPI-studie.