Amerikaanse media eenzijdig over Gaza

Amerikaanse tv-zenders slaagden er tijdens het drie weken durende conflict tussen Israël en de Palestijnen in de Gazastrook niet in beide kanten van het verhaal te laten zien, zeggen media-analisten.
Aanvankelijk kreeg het conflict dat in december uitbrak, ongebruikelijk veel aandacht in de VS. Tijdens de eerste twee weken van de aanvallen openden de drie grote nieuwsnetwerken ABC, CBS en NBC hun nieuwsuitzending dagelijks met Gaza. In totaal werden er in die weken 55 minuten aan besteed. Daarna verslapte de aandacht snel. “Het is erg uitzonderlijk dat nieuwszenders in de VS zoveel aandacht besteden aan buitenlands nieuws en dat een onderwerp zo lang in het nieuws blijft”, zegt Andrew Tyndall. Hij analyseerde voor Tyndall Report de dagelijkse nieuwsuitzendingen.
In de week van 12 januari, de laatste week waarin volop gevochten werd, besteedden de drie zenders nog maar twintig minuten aan het conflict. Zeventig procent van de Amerikanen gebruikt televisie als belangrijkste nieuwsbron, blijkt uit onderzoek dat het Pew Centre for the People & the Press in 2008 deed. Naar schatting kijken elke dag 23 miljoen Amerikanen naar het 22 minuten durende avondnieuws dat de drie netwerken op weekdagen uitzenden. Aangezien ABC, CBS en NBC tien keer zoveel kijkers hebben dan de kabelnetwerken, zoals CNN, Fox News en MSNBC, is het niet verwonderlijk dat hun invloed op de publieke opinie aanzienlijk is.

Woordvoerders


Tijdens een recent onderzoek van CNN/Opionion Research Corporation zei 60 procent van de ondervraagden te sympathiseren met Israël in het Gazaconflict. Zeventien procent koos partij voor de Palestijnen. Tyndall wijst erop dat het aantal ‘soundbites’ dat de tv-zenders uitzonden van beide partijen, ongeveer gelijk was. Maar er zat een groot verschil in het aantal reacties uit officiële bronnen. Tegenover elk citaat van een officiële Palestijnse woordvoerder, citeerden de drie netwerken tien Israëli’s. “Interviews met Israëlische vertegenwoordigers en woordvoerders werden niet aangevuld met reacties van Palestijnse leiders”, zegt Habib Battah, een freelance journalist die voor de (Engelstalige) Arabische zender Al Jazeera werkt.
Behalve een grote ongelijkheid op het gebied van officiële representatie, werd het verschil in het aantal slachtoffers aan beide kanten vaak gebagatelliseerd en door sommige zenders zelfs helemaal niet genoemd. Tijdens het conflict vielen 1.300 doden aan Palestijnse kant. Er werden dertien Israëli’s gedood. “Als het aantal doden vermeld werd, soms in de vorm van een infografiek onderin het beeld, werd dat aantal meestal geduid als het ‘aantal doden’, niet specifiek het aantal Palestijnse doden”, zegt Battah.

Debat stimuleren


Gezien de lange, vriendschappelijke band die de Verenigde Staten onderhouden met Israël, is het niet vreemd dat de berichtgeving onevenwichtig is, zegt Peter Hart van Fairness and Accuracy in Reporting (FAIR). “Pro-Israëlische groepen oefenen veel druk uit op de media.”
Volgens Dan Hallin, hoogleraar Communicatie aan de Universiteit van Californië (San Diego), ligt het grootste probleem in het feit dat zowel Israëlische als Palestijnse politici serieuze discussie over het conflict uit de weg gaan. “Die stilte reflecteert in de media. Het zou goed zijn als journalisten proberen zelf wat meer ruimte voor debat te creëren, maar die rol nemen de media niet zo vaak op zich.”

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 2940   proMO*’s steunen ons vandaag al. We hopen 2021 te kunnen starten met 3000 proMO*‘s, word jij er één van?

Word proMO* of Doe een gift