“Ask before you bask”- Britse campagne promoot verantwoordelijk reizen

Januari en februari zijn traditioneel drukke
tijden voor touroperators. Om te ontsnappen aan grauwe luchten en druilerig
regenweer worden massaal reizen geboekt naar zonniger oorden. Heel wat van
die exotische bestemmingen liggen in straatarme landen, die niet altijd
profiteren van de toeristendollars,euro’s of -ponden. Om duurzaam
toerisme te promoten organiseert de Britse ontwikkelingsorganisatie
Tearfund de campagne “ask before you bask” (“informeer je voor het
zonnebaden”).


“Toerisme is een erg winstgevende industrie en biedt de landen van
bestemming enorme voordelen”, zegt Graham Gordon van Tearfund. “Exotische
bestemmingen worden steeds toegankelijker en de mensen avontuurlijker. Al
te vaak verdwijnen de uitgaven van de toeristen echter in de zakken van de
touroperators en blijft er niets over voor de mensen ter plaatse, die
moeten rondkomen met minder dan een dollar per dag”. Toerisme heeft soms
zelfs een negatieve invloed, bijvoorbeeld op het milieu of de
drinkwatervoorziening.

Tearfund heeft een vragenlijst opgesteld waarmee reizigers zich een beeld
kunnen vormen van de mate waarin een touroperator zijn inkomen ten goede
laat komen van de lokale bevolking. Het gaat om vragen naar de sociale en
ecologische impact, steun aan de lokale economie en ontwikkelingsprojecten
en de mate waarin de reisorganisatie advies geeft over de lokale cultuur en
omgangsvormen.

Enkele voorbeelden zijn:
- Stelt de reisorganisator lokale mensen te werk en krijgen zij een eerlijk
loon?
- Zijn er maatregelen om energie- en waterverspilling te voorkomen?
- Wordt de lokale economie gesteund door inheemse producten te gebruiken?
- Steunt de touroperator gemeenschapsprojecten zoals hospitalen en scholen?
- Krijgt de reiziger advies over hoe hij verantwoordelijk kan omgaan met de
mensen en omgeving ter plaatse?

Het effect van de campagne is niet dramatisch maar duidelijk zichtbaar, zo
zegt Abby King van Tearfund. Op de World Travel Market, een reusachtige
reisbeurs in Londen, was de gevoeligheid voor duurzaam toerisme duidelijk
te merken. Tearfund stelde samen met de Britse organisatie van
Touroperators (ABTA) een gids op over verantwoordelijk toerisme, die onder
de reisorganisatoren wordt verspreid.

Onderzoek van Tearfund wees uit dat touroperators er alle belang bij hebben
in duurzaam toerisme te investeren. Meer dan de helft van alle Britten zou
eerder geneigd zijn te boeken bij een organisator die schriftelijke
garanties biedt voor goede werkomstandigheden, milieubescherming en steun
aan de lokale gemeenschap. Velen zijn zelfs bereid daar iets meer voor te
betalen.

Ook wanneer de reis al werd geboekt, is het nog niet te laat. Tearfund
raadt reizigers aan spaarzaam om te gaan met water en energie, de lokale
kledingsgewoonten te respecteren en zich te informeren over de lokale
geplogenheden inzake fooien en afbieden. De website
www.responsibletravel.com biedt gedetailleerde informatie over
“verantwoordelijk reizen”, met links naar touroperators die deze
reisfilosofie onderschrijven.

In 2001 lag één op tien in Groot-Brittannië verkochte vakantiebestemmingen
in een ontwikkelingsland. Het aantal overzeese reizen is er in de laatste
twintig jaar verdrievoudigd. In 1997 gaven Britse toeristen op vakantie
evenveel geld uit als het totale budget voor ontwikkelingssamenwerking.

De Nederlandse organisatie REISbeWIJS heeft een actuele lijst met
interessante Nederlandstalige sites rond verantwoord reizen gepubliceerd
op http://www.ddh.nl/duurzaam/toerisme/links.htm

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 2848   proMO*’s steunen ons vandaag al.

Word proMO* of Doe een gift