Bijna een zevende van echte Britse koffie verdient label ‘eerlijk’

Het marktaandeel van eerlijke koffie op de Britse koffiemarkt steeg vorig jaar tot 14 procent, tegenover 10 procent in 2001. De groei van het afgelopen jaar is grotendeels te danken aan het feit dat de grote supermarktketens zich massaal bekeren tot producten uit het circuit van de eerlijke handel.


De Britse Fairtrade Foundation, de Britse tegenhanger van Max Havelaar, maakte de “verbijsterende stijging” bekend bij de start van de Fairtrade Fortnight, een beurs die loopt van 3 tot 16 maart. Sterke koffie die enigszins aangelengd dient te worden, want op de niet onbelangrijke markt van de instantkoffie is het keurmerk minder sterk doorgedrongen. Daar bedraagt het aandeel van eerlijke koffie ongeveer drie procent.

Ook het aandeel van andere fair trade producten (thee, chocolade, suiker en andere) steeg de laatste jaren aanzienlijk. De Britten drinken nu ongeveer 1,7 miljoen kopjes thee uit het circuit van de eerlijke handel. Het label was vorig jaar goed voor een verkoop van 59 miljoen pond (86 miljoen euro). Koffie is goed voor meer dan een derde van dat cijfer.

Koffie is ook in Groot-Brittannië het vlaggenschip van het keurmerk, dat boeren en producenten een directe markttoegang en een minimumprijs garandeert. Het label werd er in 1994 gelanceerd door Oxfam, Christian Aid en the World Development Movement.

Een indrukwekkende stijging, zegt Dirk Steurs van de organisatie Max Havelaar. Het label is duidelijk een belangrijke speler geworden. Eerlijke koffie is geen nichemarkt meer. Zo is Café Direct, een merk dat enkel koffie met het keurmerk verkoopt, de nummer vijf van het Verenigd Koninkrijk geworden. Ook in België en Nederland stijgt de verkoop van eerlijke koffie. In 2002 kende het keurmerk in ons land een groei van negen procent tegenover 2001, zo blijkt uit het jaarrapport dat Max Havelaar op 26 februari publiceerde. In België draagt 1,2 procent van de koffie het keurmerk. In Nederland is dat 3,5 procent. In heel Europa consumeren de Zwitserse koffieliefhebbers het meest bewust: het bergland is volgens Steurs koploper met een aandeel van ongeveer vijf procent. Hoewel de Britse (instant)markt moeilijk te vergelijken is met het Europese vasteland, lijken de Britten de Zwitsers naar de kroon te steken.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 3190   proMO*’s steunen ons vandaag al. 

Word proMO* of Doe een gift