Buurlanden profiteren van burgeroorlog in Ivoorkust

De havens in Ghana, Togo en Benin doen gouden
zaken sinds de grootste haven van Ivoorkust, Abidjan, lamgelegd wordt door
de burgeroorlog in dat land. Maar Abidjan was de grootste
transportdraaischijf van de regio, en die functie kan niet zomaar worden
overgenomen.


De opstand van ontevreden legereenheden in het noorden van Ivoorkust begon
op 19 september. Inmiddels zijn de vijandelijkheden al twee weken gestaakt;
Franse interventietroepen hebben versterking gekregen van een voorhoede van
een West-Afrikaanse vredesmacht die de partijen uit elkaar moet houden. Maar
de vredesgesprekken lopen niet van een leien dakje.

Dat is goed nieuws voor de havens van Tema in Ghana, Lomé in Togo en Cotonou
in Bénin. Net als Abidjan, de grootste omslagplaats in de regio, bedienen
die havens niet alleen het eigen hinterland maar ook Burkina Faso, Mali en
Niger, drie landen die zelf geen uitweg hebben naar zee.

De omschakeling gaat niet zonder slag of stoot. Ondernemers in Burkina Faso,
Mali en Niger maken zich zorgen dat de capaciteit van de alternatieve routes
niet zal volstaan. We hebben problemen om aan de nodige voorraden te
komen, klaagt Moussa Sidi Mohamed, een importeur uit Niger. Goederen als
suiker, cement en brandstof kunnen volgens hem schaars worden. Ook de
transportsector in Mali, dat het grootste deel van zijn import via Abidjan
liet aanvoeren, zit met de handen in het haar. Volgens de voorzitter van de
Raad van Malinese Transporteurs, Amadou Djigué, zitten er zeker 238 Malinese
vrachtwagens vast in de Abidjan of op de Ivoriaanse wegen. Exporteurs in
Burkino Faso vragen zich ook af of de alternatieve routes zullen volstaan.
Elk jaar voert het land 600.000 ton exportgoederen uit via Abidjan. Maar
minister van Handel Benoît Ouattara zegt dat het altijd al een doelstelling
was om de afhankelijkheid van Abidjan te verminderen.

In Tema, Lomé en Cotonou zorgen de extra vrachten die moeten worden
afgehandeld voor hoogspanning. Volgens Agathe Mensah, de directeur Marketing
en Communications van de haven van Lomé, lopen er elke dag meer schepen
binnen. We hebben nog geen exacte cijfers, maar de haven is nog nooit zo
druk geweest. Cletus Kuzagbe van de Ghana Ports and Harbours Authority
(GPHA) zegt dat er al afspraken worden gemaakt opdat Takoradi, een andere
Ghanese haven, schepen zou kunnen overnemen van Tema als dat nodig blijkt.

De drie concurrenten van Abidjan zetten hun beste beentje voor om nieuwe
klanten binnen te halen: ze pakken uit met promotietarieven, voeren
reclamecampagnes en proberen contacten aan te knopen met ondernemers die
vroeger altijd met Abidjan hebben gewerkt. Awa Beleyi de directeur van de
haven van Lomé, heeft een reductie van 30 tot 50 procent van de omslagkosten
aangekondigd voor Burkinese ondernemers. Communicatiedirecteur Mensah
belooft de exporteurs ook een administratieve hervorming zodat ze tegen mei
volgend jaar nog maar in één enkel kantoor langs moeten om al het papierwerk
rond te krijgen.

De haven van Lomé lijkt ook de beste zaak te gaan doen bij het conflict in
Ivoorkust. SOFITEX, de openbare instelling die verantwoordelijk is voor de
vermarkting van al het katoen dat in Burkina wordt geteeld, heeft al beslist
dat het dit jaar de hele oogst van ongeveer 410.000 ton via Lomé zal
verschepen. Ook Mali wil zijn katoenoogst dit jaar via Lomé uitvoeren.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2793   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2793  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.