EU lanceert helpdesk voor mercantiele ontwikkelingslanden

Exporteurs uit arme landen krijgen een voorkeursbehandeling op de Europese en Amerikaanse markt. Althans in theorie. Eén van de obstakels is dat de handelaars in het Zuiden niet op de hoogte zijn van de voordelen, of dat een hoop papierwerk de Noord-Zuidhandel in de weg zit. Om daar wat aan te doen, lanceert de Europese Unie een portaal waarop handelaars in ontwikkelingslanden de kneepjes van het Generalised System of Preferences (GSP) kunnen leren.




Meer dan veertig procent van de Europese import komt uit ontwikkelingslanden en de EU is daarmee de belangrijkste verstrekker van handelsvoordelen voor ontwikkelingslanden. Het bekendste onderdeel van het Europese voorkeursstelsel is het ‘Alles-behalve-wapens initiatief’, dat quota en invoertarieven helemaal afschaft voor de 49 armste landen ter wereld, met uitzondering van enkele ‘strategische’ producten zoals suiker. Op papier gaat dat initiatief erg ver, maar in de praktijk vinden de armste landen maar moeilijk de weg naar de Europese markt.

In september 2002 keurde de Commissie dan maar een actieplan goed om de zegeningen van de Europese markt beter toegankelijk te maken. De helpdesk voor Ontwikkelingslanden is één van de meest concrete uitlopers ervan.

Exporteurs uit ontwikkelingslanden zijn nu een muisklik verwijderd van een databank die hen een volledig overzicht geeft van de in de EU geldende invoertarieven, quota, douanevereisten en dies meer. Ze kunnen tips en kritieken uitwisselen op een online forum. In de loop van 2004 zal de website uitgebreid worden met onder meer informatie over technische en sanitaire normen per product. Handelaars kunnen die gebruiken om een bio- of een fairtrade label te krijgen.

We willen verzekeren dat exporteurs in ontwikkelingslanden een maximum aan informatie en hulp krijgen bij het veroveren van een Europese afzetmarkt, zegt EU-handelscommissaris Pascal Lamy. Veel ontwikkelingslanden ervaren nu moeilijkheden bij het krijgen van informatie over importeren naar de EU. Ik denk dat dit de juist weg is.

De European Fair Trade Association, een netwerk van 11 eerlijke handelsorganisaties in negen Europese landen, is voorzichtig positief over de online helpdesk. Meer informatie krijgen over de markt, onder meer over de markttoegang, is één van de vereisten voor het doordringen op de Europese markt van producenten in het Zuiden, zegt Stefan Chrobok. Het is een oude eis van de Europese fair tradeorganisaties. Maar een website is niet genoeg. Dit moet deel zijn van een bredere strategie die de markttoegang op zich verbetert en de achterstand van de benadeelde producenten wegwerkt.

De helpdesk: export-help.cec.eu.int

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 3093   proMO*’s steunen ons vandaag al. 

Word proMO* of Doe een gift