Heiligverklaring zuster Alphonsa zorgt voor tandengeknars in India

De Indiase zuster Alphonsa uit de Zuid-Indiase deelstaat Kerala werd zondag de tweede heilige uit het subcontinent, en de eerste Indiase vrouw. Er is kritiek te horen op de beslissing van het Vaticaan bij de aanhangers van Moeder Teresa, maar ook bij vertegenwoordigers van minder invloedrijke stromingen binnen de Indiase katholieke kerk.
Alphonsa dankt haar heiligverklaring aan enkele mirakels na haar overlijden op 36-jarige leeftijd in 1946. Ook nu nog vragen zieken zuster Alphonsa om genezing en haar schrijn in het plaatsje Bharananganam wordt druk bezocht. Haar portret duikt nog regelmatig op in de lokale kranten van Kottayam, een stadje 30 kilometer verderop, met een dankbetuiging voor “ontvangen gunsten”.
“Ik ga regelmatig naar het heiligdom in Bharananganam om de zegen van zuster Alphonsa te ontvangen”, zegt Sara George, een onderwijzeres met twee kinderen. “Voor mij verdient ze haar heiligverklaring dubbel en dik.”
Officieel dankt zuster Alphonsa haar aureool aan de postume genezing in 1999 van Genil Joseph, een kind met een horrelvoet. Maar kwatongen beweren dat er niet alleen wonderen in het spel zijn, maar ook aardse verschijnselen als geld en invloed.

Teresa


De volgelingen van Moeder Teresa, de Albanese non die zich in de metropool Kolkata met haar Missionarissen van Naastenliefde het lot van de allerarmsten aantrok, wachten nog vergeefs op de heiligverklaring van hun idool. Teresa werd in 2003 zalig verklaard en er werd een versnelde procedure ingezet om haar heilig te maken, maar het schoentje knelt bij de mirakels die moeten kunnen worden aangetoond.
Volgens Teresa’s opvolgster aan het hoofd van de Missionarissen van Barmhartigheid, zuster Nirmala, zal de Albanese “door God worden gekozen als het moment daarvoor gekomen is.” In een reactie op het nieuws over zuster Alphonsa zei ze dat “Moeder (Teresa, nvdr) in het hart van de mensen altijd al een heilige is geweest.”
“We moeten ervan uitgaan dat er een verschil wordt gemaakt tussen een echte Indiase (Alphonsa, nvdr) en Teresa, die alleen de Indiase nationaliteit had”, zegt Joseph Pulikkunnel, directeur van het Indiase Instituut voor Christelijke Studies in Bharananganam.
Ook hij vindt dat de handtekening van de paus niet nodig is om iemand heilig te maken. “In India zijn er heel wat mensen die als een heilige leven, hindoes, christenen en nog anderen. Die hebben geen certificaat nodig. Denk je dat Mahatma Gandhi een bewijsje nodig heeft van een of andere religieueze leider ?”
Volgens Pulikkunnel waren de zusters Clarissen, waar Alphonse deel van uitmaakte, de heilige tijdens haar leven liever kwijt dan rijk, omdat ze aan enkele ongeneselijke ziektes leed. “Na haar dood werd haar graf stilaan een schrijn en sinds 1952 werd het geld dat de gelovigen er achterlieten doorgestuurd naar het Vaticaan. Het zou gaan om zo’n 620 miljoen roepie (9,4 miljoen euro).

Macht en invloed


Voor Corinne G. Dempsey, onderzoekster van het Amerikaanse Institute for Indian Studies en auteur van het boek Kerala, Christian Sainthood, heeft de heiligverklaring meer te maken met invloed dan met mirakels. “De Indiase katholieken met toegang tot het Vaticaan behoren tot de Syrische gemeenschap. Binnen de katholieke gemeenschap in Kerala gooien ze economisch en sociaal gezien het meeste gewicht in de schaal.
De katholieken van Kerala, die samen zeventig procent van de Indiase christenen uitmaken, bestaan uit drie grote groepen. Er is de Syro-Malabar-katholieke kerk, die haar oorsprong terugvoert op de komst van de apostel Thomas naar India in 52 na christus. Na de Portugese kolonisatie werden ze opnieuw opgenomen in de katholieke kerk. Hetzelfde geldt voor de Syro-Malankara-katholieke kerk, die in zijn geschiedenis een ommetje maakte langs de Syrisch-orthodoxe kerk. Tenslotte is er ook een Latijns-katholieke kerk van vissers die rechtstreeks door de Portugezen werden bekeerd.
“De Latijnse groep is opvallend afwezig uit het lijstje kandidaat-heiligen uit Kerala”, merkt Dempsey op. Een bisschop van die kerk vertrouwde haar ooit toe dat zijn gelovigen minder geld en invloed hebben: “Wij Latijns-katholieken hebben heel wat heiligen in de hemel, alleen geen geld om ze heilig te laten verklaren.”
Uit verdediging tegen de druk van invloedrijke groepen besloot het Vaticaan in februari de lat voor een heiligverklaring voortaan wat hoger te leggen. In een richtlijn die in februari werd verspreid roept Rome de bisschoppen op wat strenger te zijn in het opstarten van procedures voor zaligverklaring en het zoeken van bewijsmateriaal voor de vereiste mirakels.
Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift