Pakistaanse meisjesscholen doelwit voor extremisten

Nieuws

Pakistaanse meisjesscholen doelwit voor extremisten

Nele Vandersteen

11 juni 2007

In de North West Frontier Province (NWFP) in Pakistan zijn meisjesscholen het doelwit geworden van aanslagen en bedreigingen van religieuze extremisten.

Het voorbije jaar hebben islamitische extremisten minstens vier meisjesscholen gebombardeerd en de meisjes via gewelddadige bedreigingen “opgeroepen” om niet naar school te gaan.

Onislamitisch

Maulana Fazlullah, een radicale geestelijke, gebruikt al maanden een illegaal radiostation om bedreigingen aan het adres van schoolgaande meisjes en hun gezinnen te uiten. Volgens hem zijn schoolgaande meisjes onislamitisch. ‘Een vrouw wordt gevraagd om binnen de vier muren van een huis te blijven. God heeft aan de mannen een bevoorrechte positie gegeven’, zei hij recent in een interview.
In april moesten twee meisjesscholen in de buurt van de hoofdstad van de NWFP, Pashawar, tijdelijk sluiten nadat leerkrachten en leerlingen bedreigd werden omdat ze geen boerka -een kledingsstuk dat het hele lichaam bedekt en door sommige islamitische vrouwen gedragen wordt- droegen. 
Eén van de twee scholen, de Mardan Regerings Hogeschool, ontving een brief van een onbekende man die de school zeven dagen de tijd gaf om zich aan te passen aan de islamitische normen. Als de zeven dagen voorbij waren, zou de school gebombardeerd worden, meldt de krant Asianews.

Pakistaanse regering

De onenigheid over meisjeseducatie is de laatste jaren erg toegenomen, omdat islamitische extremisten zich afzetten tegen de Pakistaanse regering, die zich sinds enkele jaren erg inspant om de meisjeseducatie uit te breiden. Zo besteedde de provinciale regering van de NWFP in 2002 70 procent van het volledige onderwijsbudget aan meisjesscholen.
Voorlopig zijn er nog geen doden gevallen, maar volgens enkele ngo’s die in de regio actief zijn, zijn er al meer dan 1000 meisjes gestopt met school uit angst voor aanslagen.

Liberale ideeën

Er wordt gevreesd dat de pogingen van de extremisten om de onderrichting van meisjes te ondermijnen, het stijgende aantal islamitische militanten zullen versterken. ‘Meisjes die naar school gaan, zijn een betere bondgenoot in het promoten van liberale ideeën en het secularisme, aangezien zij diegene zijn die lijden onder de onderdrukkende ideeën’, zegt Farzana Bari, het hoofd van het departement vrouwenstudie aan de Quaid-e-Azamuniversiteit in Islamabad. 
Bovendien vrezen waarnemers ter plaatse dat de nieuwe golf van aanslagen het nu al gevoelige politieke evenwicht uit balans zou kunnen brengen en de economische ontwikkeling schade zou kunnen berokkenen. Als de educatie van meisjes verbetert, is het hoogstwaarschijnlijk dat de kindersterftecijfers dalen, de familiale gezondheid verbetert, het nationaal inkomen stijgt en vrouwen meer politiek actief worden, zeggen ontwikkelingsexperts.

‘Negatief effect op volgende generatie’

‘Als de aanslagen blijven doorgaan, wordt de helft van de bevolking passief. De vrouwen zouden niet kunnen bijdragen tot de economische ontwikkeling van de NWFP. Als de meisjes van een land niet naar school gaan, heeft dat een negatief effect op de volgende generatie jongens en meisjes’, zegt Syed Fayyaz Ahmad, de onderwijsadviseur van het ministerie van Onderwijs in Islamabad.
Pakistan heeft met 60 procent een van de hoogste percentages van vrouwelijke ongeletterdheid in Zuid-Azië. Volgens de rechtenorganisatie International Crisis Group (ICG) heeft NWFP in vergelijking met de andere Pakistaanse provincies sinds 2004 het laagste inschrijvingscijfer aan meisjesscholen.